Népünk januári védőszentjei

2022. január 05. szerda, 00:00 Bálint Sándor
Nyomtatás
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.huJP-Bookmark

Népünk januári védÅ‘szentjei

Ismeretes, hogy a katolikus magyar nép élete mennyire összeforrott az egyházi évvel. Amíg a városi embernél az ünnepek és hétköznapok mind érzelmi és hangulati megnyilvánulásaikban, mind pedig külsÅ‘ségeikben összefolynak és így elszürkülnek, s sajnos sokszor az ünnep is csak munkaszünet és világias szórakozás lehetÅ‘sége a megszentelÅ‘dés különösebb igénye nélkül, addig a nép még elevenen érzi a különbségeket: nemcsak teste, hanem lelke is ünneplÅ‘be kívánkozik. FeltűnÅ‘, hogy még ma sem a polgári év szerint számítja az idÅ‘t, hanem az Egyház ünnepei szerint.

A vallás titkainak élményét a nép számára az egyházi év jelenti a maga liturgikus szertartásaival, meg a belÅ‘lük sarjadzó, sokféle helyi szokással. Az ünnepek még nem veszítették el elÅ‘tte eredeti jelentésüket, hagyományos tartalmukat és szimbolikájukat. A paraszti vallásosságot bensÅ‘séges életközelség jellemzi. Így például a városi gyerek a környezet kedvezÅ‘tlensége miatt vallását az iskolában „tanulja” meg, a falusi gyerek viszont az élÅ‘ vallásos néphagyományokból éli át, tehát abban a köntösben, abban az alakban teszi magáévá, ahogyan az erkölcsökbÅ‘l, szokásokból, szülÅ‘földje népének életébÅ‘l és kultúrájából megismeri, ahogyan faluja templomának liturgiájában, az Å‘ gyermeki környezetének énekeiben, történeteiben és sajátos imádságaiban átéli. Így az egyszerű ember számára aztán Isten és az Å‘ világa nem tűnik fel megközelíthetetlennek, hanem mintegy a szülÅ‘földhöz tartozónak. Krisztus ott Å‘rködik keresztjén és vigyáz a falu népére, ott vándorol az egyszerű nép mondáiban. Szűz Mária, akit jámbor hittel tisztel a közeli búcsújáróhelyen, megszentelte a paraszti környezetet.

De a mennyország népe is, Isten szentjei is különös hivatást töltenek be a népéletben, sajátos szerepet vállalnak, hogy segítségükre legyenek azoknak, akik bennük bizakodnak. Cikkeink az egyes hónapok népi védÅ‘szentjeirÅ‘l fognak szólani és rámutatnak a szentek egyességének csodálatos, számunkra is tanulságos élményére, amely népünket annyira jellemzi.

A januári jeles napok, kiváló védÅ‘szentek közül különös említést érdemelnek a Háromkirályok. Háromkirályok, vagy Vízkereszt napja az Egyháznak egyik legrégibb ünnepe, amelyet hazánkban már az Árpádkorban nagy fénnyel ülnek meg. Az elsÅ‘ részletes adataink azonban a XVIII. század elejérÅ‘l, Kolozsvárról valók. Az ottani jezsuita kollégium évkönyvei szerint három ifjút megkoronáztak és felöltöztettek, hogy a napkeleti királyok személyét képviseljék. Ezek a magyarok között magyar versekkel, másnyelvűeknél pedig latinul üdvözölték az újszülött Királyt egy kép elÅ‘tt, amely Jézus születését és a pásztorok imádását ábrázolta. A három ifjú hármas ajándékkal, arannyal, tömjénnel és mirhával tisztelte meg a képet. E jámbor látványosság megtekintésére az utcákon és házakban nagyszámú nép csÅ‘dült össze katolikusok és protestánsok egyaránt. Ezekhez a kísérÅ‘ pap azután buzdítást intézett.

Háromkirályok napján szokták a vizet is szentelni. A szenteltvíz a nép körében a legkedveltebb szentelményekhez tartozik.

Országszerte ismeretes népszokás a Háromkirályok járása, amely még középkori liturgikus játékokban gyökerezik. Három fiú csákóval a fején, fehérbe öltözve jár Vízkereszt tájékán házról-házra. Egyikük csillagot tart a kezében, amelynek hat ága van, a közepét szitából csinálják. Hátul hagynak neki egy kis nyílást, hogy a belül elhelyezett gyertyát meggyújthassák. Mondókájukban a kis Jézust és a három szent királyt magasztalják. Egyes vidékeken a játékban poroszlók is szerepelnek Heródessel az élén, akik a kisdedekét meg akarják ölni. Ez a mozzanat azt bizonyítja, hogy a játéknak régebben misztérium-jellege volt.

Csak mellesleg jegyezzük meg, hogy a Három Szerecsenhez, Csillaghoz, Koronához címzett vendégfogadóink nevüket végsÅ‘ gyökerükben szintén a bibliai Háromkirályoktól kapták, akik a középkorban az utasok védÅ‘szentjei voltak.

*

Saragossai Szent Vince napjának (január 22.) különösen idÅ‘járását tartja népünk számon.

Ha a hó olvadni kezd, akkor jó bortermésre lehet számítani, sok bort fognak az Å‘szön szűrni: ha megcsordul Vince, tele lesz a pince. Sajátságos, hogy a legtöbb európai népnél találkozunk a magyaréval egyezÅ‘ idÅ‘járási regulával, mert Szent Vince már Å‘sidÅ‘ktÅ‘l fogva Európa-szerte védÅ‘szentje a szÅ‘lÅ‘sgazdáknak. Népszerűségét és sajátos hivatását nagy mértékben elÅ‘mozdította nevének a latin vinum (bor) szóhoz való hasonlatossága.

A battonyai gazdák, ha szépen megcsordul az ereszet, akkor borral locsolják meg Szent Vince szobrát. Ha a csorgás elmarad, akkor nem várhatnak jó bortermést és ezért a falu környékén a szobrot hidegvízzel öntik le. Egyes helyeken az is szokásos, hogy a gazda hajnalban szótlanul kimegy a szÅ‘lÅ‘be és meghinti Szent János evangélista ünnepén szentelt borral.

*

Az ország egyes vidékein, fÅ‘leg a Jászságban, meg szokták ünnepelni Szűz Mária eljegyzését is (január 23). Valamelyik buzgó MáriatisztelÅ‘ asszony házában ezen a napon összegyülekeznek a hívek. A tiszta szobában fölékesített Mária-szobrot helyeznek az asztalra, amelyet az idÅ‘sebb hívek körülülnek. A többiek sokszor az egész házat teletöltik, annyian megjelennek. ElÅ‘ször az Örvendenek az egek… kezdetű éneket éneklik. Utána a Szűz Mária hét örömérÅ‘l szóló ájtatosságot végzik el, majd a Szűzanya eljegyzésérÅ‘l írt történetet olvassák. Az olvasott legenda végsÅ‘ elemzésben az apokrif evangéliumokban gyökerezik. A témát a művészettörténet is számon tartja. Elég csak Raffael híres Spozalizio-jára (Milano, Brera), a modernek közül Kontuly Béla Mária életére (Budapest, Hermina-úti kápolna) utalnunk. A történet szerint Szűz Máriának 14 esztendÅ‘s korára már igen sok kérÅ‘je akadt. Édesatyja, Szent Joachim vesszÅ‘szálakat osztott ki nekik, azzal a kijelentéssel, hogy leányát ahhoz adja, akinek vesszeje reggelre kizöldül. Mindegyiké száraz maradt, csak Szent Józsefé virágzott ki.

Egy jászkíséri szentember, Körtély István, egyébként a következÅ‘ éneket költötte az ünnepre:

 

Alázatos szép vÅ‘legény, tisztaságos Szent József,

Jöjj közelebb, mutasd meg most kivirágzott vesszÅ‘det,

Hadd lássa a bűnös világ tisztaságod jutalmát,

Kedvelje meg szent erényed, kövesse életén át.

 

Óh nap fényével környezett mennyei szűz menyasszony,

Mária, napnál fényesebb, tündöklÅ‘bb ruhád vagyon,

Zsámolyod a szép holdvilág, szűz fejeden korona,

Mely tizenkét csillaggal van körülvilágítva.

 

KezeidbÅ‘l a malasztok sugarai ömlenek,

Tiszteletedre megnyitott szívünkbe jöjjenek,

Szűz fátyolod, szent palástod ó terjeszd ki fölöttünk,

Szűz Mária, ha így megvédsz, semmitÅ‘l sem félhetünk.

 

MenyegzÅ‘dre ajándékul vedd szívünket, lelkünket,

Szűz Mária és Szent József ne hagyjatok bennünket,

Jöjjetek hozzánk Jézussal, ha közeleg végóránk,

Így örömünk örökké tart, a menny lesz örök hazánk.

 

Forrás: Élet. XXXV. évfolyam 5. szám. 1944. 82-83.

Módosítás dátuma: 2022. január 20. csütörtök, 13:10