Isten hozta!

Kárpát-medence Isten ölelése!

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

A magyar népzene

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

A magyar népzene

E néhány sorban a magyar népzenekutatás terén elért ered­ményeket szeretném lezárni és összegezni. Mindenekelőtt azonban két alapvető kérdést kell tisztáznunk, nevezetesen: „Mit kell értenünk a népzenén?”, továbbá „Hogyan kell hoz­zálátnunk a gyűjtőmunkához ezen a téren?”

A tágabb értelemben vett tulajdonképpeni népzene azokat a dalokat öleli fel, amelyeket valamely földrajzi szélességi fokon élő nép ma is énekel, vagy régebben énekelt, s amelyek az ille­tő nép zenei ösztönének elemi erejű kifejezői. Szűkebb érte­lemben véve, a népzene a melodikus alkotóművészet egésze, amely minthogy szervesen kapcsolódik valamely népréteghez, különböző stílusú ugyan, de érzelmi elrendezés szempontjá­ból bizonyos mérvű egységet mutat. Azokat az egyszerű dalo­kat, amelyeket csak egyes földművelő falusi emberek énekel­nek, s a nép körében nincsenek elterjedve, nem tekinthetjük a népzene mintáinak. Hasonlóképp nem tartoznak a népzene körébe a hazafias dalok sem, mert a parasztok csak az iskolá­ban ismerkednek meg ezekkel a dallamokkal, és sohasem feje­zik ki elemi erővel kollektív zenei ösztönüket. Ezek a dalla­mok csupán vegetálnak a paraszti rétegben és a mesterséges ha­tás nyomait hordják magukon. Mindamellett a népi dallamok sorába emelhetünk néhány műkedvelő, álnépi melódiát, ha azokat nem csak egyes személyek éneklik, hanem az egész pa­raszti réteg hosszabb-rövidebb időn át. A dalok időbeli és tér­beli elterjedtségének tulajdonítható, hogy a dallamokban vál­tozások mennek végbe és különféle változatokban terjednek. Ha az idegen befolyások hatására keletkezett változások egysé­ges műfajúak, azonos irányban haladnak és hosszú életűnek bi­zonyulnak, akkor egész sor olyan dallam forrásává válhatnak, amelyeknek már bizonyos stílusegysége van, más szavakkal ki­fejezve: olyan zene keletkezik ily módon, amely már a népi al­kotás félreismerhetetlen jegyeit viseli magán.

Mindazonáltal nagyon könnyen és gyakran azonosítják az igazi, eredeti népdalokat a műkedvelő álnépdalokkal, az un. műdalokkal. A műdalok szerzői kétségtelenül rendelkeznek bizonyos zenei kultúrával, de a városból importált zenei kul­túrával. Ezek a szerzők azonban rendszerint kontárok, s ép­pen ebből adódik, hogy dalaik a városi muzsika agyoncsépelt sablonos formáit keverik a népzene sajátságos, egzotikus stí­lusjegyeivel. Ezzel magyarázható, hogy az ilyen dallamok, an­nak ellenére, hogy bizonyos egzotikus nyomok vannak ben­nük, túlságosan vulgárisak ahhoz, hogy valóban értéket képvi­seljenek. Az igazi népi dalokban mindig tökéletes stílustiszta­ságot találunk.

Módosítás dátuma: 2016. január 14. csütörtök, 17:18 Bővebben...
 

A SZABADSZÁLLÁSI LAKODALOMBAN JÁTSZOTT DALOK

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

A SZABADSZÁLLÁSI LAKODALOMBAN JÁTSZOTT DALOK

Sztrinkó István barátunk a Duna-Tisza köze kutatását 1978-ban indította el Szabadszálláson. A véletlen úgy hozta, hogy mindjárt a gyűjtés első hetében népes kutatógárdánkat egy lakodalomba is meghívták és módunkban állt számos helybeli családdal ismeretséget kötni.  A násznép nagyobb része kereskedő, iparos, munkás volt. A lakodalomban, ahol kiválóan éreztük magunktat, természetesen alapos néprajzi gyűjtésre is sort kerítettük. Korkes Zsuzsa fogta össze az egészet, kijelölve kinek-kinek a részfeladatát. Volt aki a vőfélyt követte árnyékként, mások a nyoszolyólányok szerepét, feladatát írták le, az ülésrend, a meghívott vendégek és minden egyéb feljegyzésre került. A lakodalomban játszott és énekelt zene, tánc megfigyelése, leírása, majdani összegzése öcsémre, Szabó Istvánra maradt. Sajnos sem a szabadszállási kötet, sem a lakodalom sokoldalú leírása, sem egyes részeinek feldolgozása nem született meg, s már sohasem áll össze. Mára mindhárman itt hagytak bennünket.

Most, hogy nemrég elhunyt öcsém írásait rendezgeti felesége, előkerült az a füzet, amelybe a szabadszállási lakodalomban játszott, énekelt nóták, táncdalok néhány szűkszavú megjegyzéssel kísérve a helyszínen feljegyzésre kerültek. A helybeli, más lakodalmakban is játszó zenekar, „magyar banda” a lakástól a városházáig, majd templomig és végül a vendéglőig kísérte a nászmenetet a „Lakodalom van a mi utcánkban…” nótával indítva a zeneszámok sorát, de az utcán játszott többi nótát nem tartalmazza a füzet. A vendéglőben a zenekar által játszott repertoárt őrzi a feljegyzés. A hegedű, bőgő (a bőgős dobol is), cimbalom, harmonika és egy énekes (aki ritmus hangszereket is kezel) összetételű zenekar alkalmas magyar nóta, tánczene, szalonzene, operett, stb. eljátszására. Kialakult műsoruk van, s ezt fejből tudják. Vannak azonban közöttük a zenekar műsorát megszakító kívánságra eljátszott számok éppen úgy, mint kívánságra többször is megismételt dallamok. Amikor a vacsorát szolgálták fel, a zenekar saját műsorát játszotta, és folyamatos, összefüggő műsor volt a menyasszonytánc alatt is. Amúgy kb. óránként egy rövidebb szünetet tartottak. A menyasszonytánc után többen hazamentek, mások négy-öttagú társaságot alkotva magukban, a zenekartól függetlenül énekelgettek, illetve időnként a hegedűst, harmonikást az asztalukhoz intve húzattak néhány nótát. Ezek jó része a zenekar műsorának is része volt.

Módosítás dátuma: 2012. május 20. vasárnap, 19:30 Bővebben...
 

Népszínmű, magyarnóta

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Népszínmű, magyarnóta

Népszínjáték színészei, Tenke, Fotó: Benedek Csaba

A magyar irodalom, színházi- és zenekultúra méltatlanul elfeledett, mostoha gyermeke a népszínmű és a vele együtt nagyra növekedett magyar nóta. Sajátosan magyar termék, amely egy jó századon át uralta, szórakoztatta a nemzetet, a polgárosodó magyarságot. Sőt éppen, mert részben megújult a magyar hangos filmben, Dérynétől Blaha Lujzán, Földessy Józsefen, Fedák Sárin, Jávor Pálon, Rajnai Gáboron át Tolnay Kláriig, Páger Antalig ér a fővonal, hogy csak színészeket említsek. Ők Shakespearét, Ibsent, Katonát, Csathót, Herceget vagy Kodolányit, Móriczot, Molnárt vagy Maetelichet épp oly nagyszerűen és ihletetten játszottak, mint Tóth Edét, Csepreghyt vagy Szigligetit. A primadonna allűrjeiről, Kukorica János ostorpattogtatásáról elhíresült Fedák Sári egy régi színlap tanulsága szerint Szolnokon a Pillangókisasszony címszerepét énekelte.

A népszínműről, magyar nótáról, cigányzenéről való, ma is élő negatív képet a szocializmus éveiben oltották belénk, s társították a giccsel, kávéházi kispolgári vagy dzsentri, úgynevezett rothadó világgal. Ha bemutattak népszínművet, azt önmaga torzképévé maszkírozták.

Módosítás dátuma: 2019. október 06. vasárnap, 12:36 Bővebben...
 

A magyar nóta

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

De szomorú a nótája annak, aki húzatja

Jámbor Jancsi és zenekara Nagyszalontáról a Fekete-Körös völgyének kedvelt bandája volt az 1970-es, 80-as években. A fotó Marian Jámbor Erzsébet tulajdonaFél évszázada immár, hogy Debrecenből Szolnokra kerültem legújabbkori, majd néprajzos muzeológusnak. Mesterségemnek része volt a népzenével való foglalkozás, a falu zenei életének figyelemmel kísérése, a szokásokhoz tartozó szövegek, dalok, mozgások, a tánc dokumentálása is. Ehhez jó alapokat adott a debreceni Zenede, azaz zeneiskola, ahol hosszú időn át nyaggattam a klarinétot, s jártam szolfézsra, zeneirodalomra, összhangzattanra, petyegtetem a zongorát. Mindjárt az első években összefutottam Szigeti József öcsödi szabómesterrel, aki nótaszerzőként is ismeretes volt, s Petőfi és József Attila verseket zenésített meg, de maga is írt nótaszövegeket. Később Kunszentmártonban Dezsőfi, Jászfelsőszentgyörgyön Török László nótáiból is lejegyeztem, s öcsém Szabó István is gyűjtött és publikált tőlük néhány dallamot. Népdalokat, balladákat, históriás énekeket is gyűjtöttem, s Gulyás Évával közösen két kiadást is megért kis kötetet is összeállítottunk Túl a Tiszán a szendrei határban… címmel. Nemcsak a népdalokkal vagy a felbukkant nótaszerzőkkel foglalkoztam – nem mondhatom kutatási területemnek –, hanem az akkor még élő magyar nótákra és a cigányzenére is figyeltem. Akkoriban Szolnokon legalább öt önálló cigányzenekar játszott.

Módosítás dátuma: 2016. szeptember 05. hétfő, 17:36 Bővebben...
 


3. oldal / 3