Isten hozta!

Kárpát-medence Isten ölelése!

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
Címlap Tárgyi néprajz Gazdálkodás

A nagykikindai szárazmalom

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

A nagykikindai szárazmalom

Szárazmalom, Nagykikinda. 2019- Kürtössy Péter felvétele

A nagykikindai járgányos szárazmalom Vajdaság egyik jelentős műemléke. A 19. század legvégén épült malom az egyetlen a Kárpát-medencében, amely a vele egybeépített malomházzal együtt a mai napig eredteti formájában áll és működőképes.

A török időkben Bánság szinte teljesen elnéptelenedett, az írott források Nagykikindát és környékét 1718-ban lakatlan területként említik. A 18. század közepétől szerb határőröket telepítettek ide, őket a német, magyar, majd zsidó telepesek követték.  A megtelepülő lakosság a gabona és más szemestakarmány őrlésére szárazmalmokat épített. Az erről tudósító első adat 1781-ből származik, ekkor 17 szárazmalma volt a településnek, de egy 1847-es térkép adatai szerint már 51 ilyen malomban őröltek, majd lassan megjelentek a szélmalmok is, melyeknek elterjedése leginkább a 19. század első felében kibontakozó gabonakonjunktúrával volt összefüggésben.  

A szárazmalom emberi vagy állati erővel meghajtott őrlő, daráló, hántoló szerkezet, melynek máig fennmaradt példányai a középkorban tökéletesített szerkezetek továbbfejlesztett változatai. Hazánkban már a középkor derekától általánosan használták, első írott említésük a 15. századból való Pozsony város adókönyvéből, melyben lóval hajtott szárazmalom után kivetett adóról találunk bejegyzést.  A 15-17. században rengeteg szárazmalom lehetett használatban, Evlija Cselebi török utazó leírása szerint Budán például 1663-ban 150 ló- és ökörvontatású malom működött. Vízben szegény vidékeken és végvárakban építették előszeretettel. Az erődített települések vízimalmainak hajtóvizét az ellenség könnyedén elrekeszthette, ami végzetessé válhatott volna az élelmezés szempontjából. Nem csoda, hogy a dunai vízimalmok mellett leginkább a komáromi vár szárazmalmai látják el két évszázadon keresztül a katonaságot. A 19. századra már csökken szerepük és számuk, de néhány helyen még a 20. század első felében is használatban voltak. 

Módosítás dátuma: 2020. április 13. hétfő, 08:28 Bővebben...
 

Az ember együttműködése a természettel II.

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Az ember együttműködése a természettel II.

Életgazdagság (biodiverzitás) a magyar kultúrában

2. A legelőerdők kialakítása és fenntartása, népi erdőhasználat emlékei

A legelő erdő vagy fás legelő, dél-dunántúli tájszóval, a gyóta, egykor ugyancsak meghatározta hazánk tájképeit, mára szinte teljesen eltűnt. Fenntartása ennek is állandó gondozást és sajátos gazdálkodást feltételezett. A ritkán álló, nagy lombkoronájú, bőségesen gyümölcsöt (almát, vackort, makkot stb.) termő fákkal gazdagított legelőről van szó. A dúsfüvű legelőt a fák megvédik lombjuk napjáráshoz igazodó könnyű árnyékával, szárító légmozgások akadályozásával, elősegítik télen a hó megfogását, nyáron enyhelyet biztosítva a legelő jószágnak. Ezek a fák nem hagyásfák már, ha azok lennének, akkor alul nem lennének mintegy 2 méter magasságban szétterülő, vastag oldalágaik, és így nem lenne szinte szabályos félgömb alakú koronájuk. Az egyes fák lombkoronájának alja, mind egy magasságban van, vízszintesen elvágva; eddig ér fel a lomb-csemegére éhes, ágaskodó ló vagy marha. Ha évenként tavasszal az egykori faluközösség nem irtotta volna ki a „tüskét” a legelő-erdőből, akkor az egy-két évtized alatt kökényes, galagonyás, vadrózsás, kányatövises, áthatolhatatlan és tüskés bozóttá vált volna, használhatatlanná a legelő állatok számára.

Ahol egy ilyen nagy fa elöregedve kidőlt vagy villámcsapástól sújtva elpusztult és így hiányzott, ott egy-két négyzetöl területen tavasszal meghagyták a mindig és mindenhol rögtön megjelenő, életerős tüskét. Hamarosan, egy két év múlva csak odakerült valamilyen mag vagy makk, ami kinőtt a tüskés bokrok közt és versenyre kelt velük. Minden állat a legjobb fűnél is szívesebben enné meg a zsenge facsemetét, levelét, vesszejét, rügyét, de nem férhetett hozzá, a tüskék megvédték a jószág szájától. Amikor aztán felsudarasodva a tüskék fölé, kinőtt a marhák szája alól, a maga árnyékával gyengítette felnevelő dajkáit, aztán az ember is kiirtotta mellőle a tüskét. Csak így lehetett ezeket a fákat pótolni. Valószínű, amíg a földesurak az 1767-es törvénnyel megerősítve el nem vették az erdők legnagyobb részét a jobbágyoktól, ezeket a fás legelőket kiegészítették azok, melyekben ugyancsak kb. 2 méter magasságban rendszeresen levágták a 2-3 éves ágakat, lombtakarmánynak. Azért ebben a magasságban, hogy a vágás helyén frissen sarjadó hajtást a jószág le ne rágja. Lehet, hogy ezt az erdőt nevezték egy sárközi levélben apróerdős pusztának a 18. században, amelyek nélkül nem élhetnének meg a sárközi földön, az ártérben. Ezeket az ágakat frissen és lombszénának megszárítva is felhasználták.

Módosítás dátuma: 2019. augusztus 01. csütörtök, 06:54 Bővebben...
 

Az ember együttműködése a természettel I.

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Az ember együttműködése a természettel I.

Életgazdagság (biodiverzitás) a magyar kultúrában

Az ember a Földön való megjelenése óta része a természetnek, az életgazdagság (biodiverzitás) egyik legfontosabb eleme. Tevékenységét, hatását a biodiverzitásra ma joggal bírálja a jövőért aggódó tudomány, - de helytelen azt feltételeznünk, hogy az ember léte biztosításán munkálkodva szükségszerűen csak pusztítja a természetet és szegényíti az életgazdagságot. Ezt látszik bizonyítani a Föld és élővilágának mai helyzete. A folyamatokat felismerő lelkiismeretes tudósok keresik az emberi, nem ritkán indokolatlanul kapzsi tevékenységének korlátozását, például a széndioxid-kibocsátás mérséklését és az esőőserdők irtásának megakadályozását.

Meggyőződésem, hogy a legelső emberi közösségek is tudatosan védték a természetet, annak életgazdagságát. Tevékenységüket annak védelmében szabályozták, korlátozták, de ismerték az életgazdagság növelésének módját is. Erre hozok fel három példát a Kárpát-medencéből, a magyar történelemből. Ezek:

1. Az ártéri gazdálkodás.

2. A legelőerdők kialakítása és fenntartása, népi erdőhasználat emlékei.

3. Dombvidékek vízháztartásának javítása, tájépítkezés.

1. Az ártéri gazdálkodás

Az ártéri gazdálkodás Kárpát-medence közepe, a Magyar Alföld, csapadékhiányos, szárazságra hajló. Heinrich Ditz, bajor mezőgazdász szakíró, a 19. század közepén a magyarországi mezőgazdaságról írt könyvében (megjelent 1867-ben) kijelenti: a Magyar Alföld nem alkalmas sem állattartásra, sem mezőgazdálkodásra, mert nem kap elegendő csapadékot. Az eső hiányát azonban nagyban pótolja az Alpokban és a Kárpátokban leesett csapadék és hóolvadék, ha nem is minden esztendőben pontosan ugyanabban az időben és mennyiségben. A Duna és a Tisza árvize a nyár elején megöntözte a folyók árterét és tágabb környezetének is javította vízháztartását. Most ezt a vizet (az 1840-es években megkezdett nagyarányú vízrendezési munkálatokkal) átkergetik az országon. A folyó kanyarulatainak átvágásával lerövidítették a Tisza medrét csaknem a felére, a víz kiáradását pedig gátak emelésével megakadályozták. A magyarok egyoldalúan csak a megnyert négyzetmérföldeket veszik számításba. A talajt a víz lecsapolásával nem javították, hanem rontották. Ezt csak későn látták be. Ismerték a víz átkát, de áldását csak a víz hiányából ismerték meg. Sok szántóföld a lecsapolást követően terméketlenné lett. Ditz ezután idézi az alföldi néphagyományt is: A parasztok az Alföldön a víz állásából tudtak következtetni a termés bőségére. „Magas Maros, magas termés, vagy ha a Tisza a medrében marad, nem telnek meg a zsákok.”[1] Igaz lehet, hogy a magas termést nem csak kizárólag a gabonákra kell értenünk, hanem azt a hasznot, amit egyáltalán a víz kiáradása biztosított. Hogy részleteiben hogyan volt áldás a víz, az áradás, arra csak közvetett utalásokat tesz, sajnos annak leírásával adós maradt, bár könyve egészéből a vízrendezések káros hatásáról szól elsősorban. Ugyanis éppen az 1860-as évek elején egész Európát nagy aszály pusztította éhséget okozva, különösen Keleten és Északon emberek haltak éhen. Az Alföldön sok állat pusztult éhen. Ditz szemtanúja volt annak, hogy sokfelé levágták az éhező lovakat, hogy azok húsával legalább a disznókat megmentsék.

Módosítás dátuma: 2019. augusztus 05. hétfő, 07:43 Bővebben...
 

Árterek, folyómenti települések

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Árterek, folyómenti települések

Magyar paraszti életmódmodellek

A lakóház

A lakosság állandó és ideiglenes telephelyekkel rendelkezik, állandó telepe is osztott, vagyis külön van az emberek szálláshelye az állatokétól, nemritkán tetemes távolságra egymástól.

A lakóházak egy nemzetség, több rokon család falujában, az ármentes szinteken helyezkednek el, rendszerint még külön. Minden ház alapját mesterségesen fel is töltik. A kiválasztott ormókon, göröndökön, hátakon a házak alá emelt háztöltések földje valahonnan hiányzik: a házak alá bejövő mesterséges csatornák, fokok medréből vagy vízzel feltelő gödrökből, az úgynevezett ásványokból való. Ily módon e falvakban még ma is látható, az év nagy részében vízzel telt árok, tó veszi körül, néha csatlakozva a holtághoz, melynek hátjára, övzátonyára a falu települt. E vízfelületekből ugyancsak mesterségesen kialakított csatornák, fokok ágaznak szét az ártérbe, innen kap a falu alatti mélyedés friss vizet és halat a távoli folyókból is. A múlt században még nem egy helyen közvetlen a házak alatt ott ringott a csónak, amellyel a gazda távoli szállásait vagy szőlőbeli hajlékát közelíthette meg. A falubeli házakat a feltöltött alapra építik. Mivel ez a töltéstalaj nem szilárd, az egész épület nagy, egy darabban lévő gerendákra, talpakra épül föl. A gerendaváz közeit karókkal és vesszőfonással töltik ki és besározzák. Nagyobb, váratlan árvíz idején sem nagy a kár, a víz kimossa a sarat, a váz marad és újrasározható. A talpas házat szét lehetett szerelni és másutt újra felállítani.

A lakóházak mellett nemigen tartottak állatokat, legfeljebb néhány gyenge növendéket, hátaslovat, fejőstehenet és a baromfiakat, nagy részük a vízre lejáró lúd és réce. A gazdaság vagyonát képező nagyállatok és sertések az ártérben legelnek, estére vagy télire különböző helyeken felállított ármentes szállásokra húzódnak be, ahol némi készített takarmány, szélvédő enyhely vagy istálló szolgál védelmül az időjárás ellen. Természetesen a szállásokon emberi tartózkodásra alkalmas kunyhók is vannak, többnyire nádból rakva.

A szállásokon ritkán épültek nagyobb, szilárd falú épületek. A jószágot csak fészer, szélvédő palánk, nagy fák árnyéka védte a téli időjárás hófúvásaitól. Az ártérben több helyen is voltak felmagasított szénaállások, ahová a réteken levágott szénát gyűjtötték, és az állatokat télen ezekhez hajtották etetésre. Ezeket a szénaállásokat nemcsak fölmagasították, hanem mély árokkal és sánccal védték meg a szertekóborló marhák és lovak kártételétől.

Módosítás dátuma: 2018. április 28. szombat, 05:30 Bővebben...
 

Székely halászok

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Székely halászok

A magyar halászéletből III.


Ha Európa nyugoti műveltsége hatalmas pöröly, Magyarország pedig a művelődés ékje, melyet az a pöröly az elmaradt Kelet népei közé üt és tuszkol, akkor a székelység az éknek aczélos éle, melynek szívósságától függ, hogy meg ne csorbuljon s vele és általa a művelődés hódító áramlata csorbát ne szenvedjen.

Elhelyezkedett a székely, részben a magyar elhelyezkedési törvény ellenében is, erdőborította bérezek szűk, köves völgyébe. Mondják, hogy a honfoglaló magyarság a székelyt már mai telepein találta – lehet hún, lehet avar maradvány, mely gátat talált üldöztetésének, megvonúlt; – az eldöntés nem e könyv tiszte; de az bizonyos, hogy a magyarsággal eredetileg egy tőből fakadt s még bizonyosabb, hogy nélküle – többek között – a halászat műnyelvét kifejteni nem lehetne, mert egyedül a székely lakik pisztrángos, pérhalas vizek mentén, egyedül ő halássza a nemes halat ősi magyar mód szerint s így egyedül ő az, a ki a pisztrángos, pérhalas vízből fakadó magyar mesterszóval él.

A magyarság lassú folyású, harcsás, pontyos, kecsegés, süllős vizek partján, tóságok körül lakik s csak az ezeknek megfelelő mesterszavakkal él; a magyar felföld pisztrángos vízmellékét tótság, németség lepi el; a magyarság csak a széleket éri s ott mesterszava ingatag vagy idegen ízű; – így is úgy is hasznavehetetlen.

Hogy hol kezdődik az igazi székely halászat, azt legjobban mondja az a tréfásan-csípős közmondás, mely Székely-Keresztúr körül közszájon forog s így hangzik:

»Bögözön felül a harcsa és a mágnás meg nem él.« Ez a Bögöz egy kis székely falu; azon túl a Küküllő vize kicsiny, a föld sovány.

A vizek a tisztaságtól megcsillámlanak; sietnek, esnek. A hol sietnek, megcsördülnek a meder kövén – ez a »suga« – súg a patak vize! A hol esnek, ott vájnak – ez a »göbe« – »gübü« vagy »göbő«, melynek sekélyedő szélén lengő hullámot vetnek a vizek– ez a víz »lengje«.

Itt vág a pisztráng a »harogra«, itt villan a pérhal ezüstös oldala, nyüzsög az apróka, fürge »cselle«, siklik kő alól kő alá a vastagfejű »botos kölönte«, kapkod a légy után a »lógga«, kigyódzik az »ingola«, míg a kevés tavas helyen megél a »kándró«; a »géb« s ismét a patak csöndesebb folyású, iszaposabb helyén a »sármászó szaka«.

Módosítás dátuma: 2018. január 23. kedd, 15:06 Bővebben...
 


3. oldal / 11