Isten hozta!

Kárpát-medence Isten ölelése!

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Megjelent: A szőlő termesztése a Jászságban

E-mail Nyomtatás PDF

Bathó Edit: A szőlő termesztése a Jászságban

Bathó Edit: A szőlő termesztése a Jászságban c. könyv borítójaA Jászsági Füzetek 51. kötet

Jászberény, 2014.

A Jász Múzeumért Kulturális Alapítvány kiadványa

A Jász Múzeum igazgatónője számos kiváló könyvvel örvendeztette már meg a Jászság és Jászberény népi kultúrája iránt érdeklődő olvasókat. Foglalkozott a jász népviselettel, a népi méhészkedéssel, a jászkürttel. Legújabb munkájában a jászsági szőlőtermesztés múltjába kívánja elkalauzolni az olvasókat. A téma nem annyira a ma divatos gasztronómiai írások sorába lép egy lehetetlen feladatot fölvállalva, nem is borászati szakkönyv vagy mezőgazdasági tanácsadás kíván lenni, sokkal inkább történelmi áttekintést szeretne nyújtani a szőlőtermesztés jászsági múltja iránt fogékony emberek számára. A „lehetetlen feladat” itt nem egy gúnyos kiszólás kíván lenni részemről, hiszen a szerző maga is elismeri, hogy napjainkban úgyszólván nem beszélhetünk szőlőtermesztésről a Jászságban. Éppen ezért Bathó Edit a XVI. századtól napjainkig szűkebb pátriája szőlőgazdálkodásának ránk maradt tárgyi és szellemi emlékeit mutatja be történelmi időbesorolással. Ezekből nyújt át számunkra egy csokorra valót, melyből szomorúan állapíthatjuk meg, hogyan sorvadt el egy igen nagy hagyományokkal rendelkező szakma egyik jelentős néprajzi csoportunknál.

Módosítás dátuma: 2017. január 11. szerda, 08:41 Bővebben...
 

424 éves a Károli- vagy más néven Vizsolyi Biblia

E-mail Nyomtatás PDF

424 éves az első teljes magyar nyelvű bibliafordítás, a Károlyi Biblia

A fotóra kattintva nyihatja meg képgalériánkat!Ma, 2014. július 20-án 424 éve annak, hogy 1590. július 20-án Vizsolyban befejeződött az első magyar nyelvű teljes bibliafordítás, a Károli (Károlyi) Biblia, másik közismert nevén a Vizsolyi Biblia. A fordítást Károli Gáspár református esperes 1586-ban kezdte el s lelkésztársaival együtt három év alatt végzett vele.

Károlyi Gáspár származásáról keveset tudunk, eredeti családneve Radics vagy Radicsics volt, feltehetőleg délszláv ősökkel rendelkezett, akik a 15-16. században telepedtek le Erdélyben. Az 1530-ban Nagykárolyban született Gáspár művelt kortársaihoz hasonlóan szülővárosa iránti tiszteletből vette fel a Károli (Caroulus Gasparus) nevet. Wittenbergi és svájci tanulmányok után 1563-tól a gönci gyülekezet lelkipásztora lett. A pestisjárványok miatt elvesztette feleségét és gyermekeit. 1586-ban látott hozzá a Biblia lefordításához, melyben legalább három lelkésztársa segítette. Az Újszövetség nyelvezetének egységességéből feltételezhető, hogy ezt maga Károlyi fordította, míg az Ótestamentumot segítői ültették át anyanyelvünkre. A gönci lelkész egy személyben volt gondozója, kiadója, szerkesztője, korrektora és sajtó alá rendezője a nagy munkának, lapszéli jegyzeteket írt a szöveghez és a fejezeteket tartalmi összefoglalóval látta el.

A nyomtatást 1589. február 18-án kezdték meg a lengyel származású Mantskovit Bálint vezetésével, aki a papírt Lengyelországból, a betűket Németalföldről hozta Vizsolyba. Az elkészült fejezeteket Szenci Molnár Albert szinte laponként vitte Göncről Vizsolyba. A sokszorosítást 1590. július 20-án fejezték be, s összesen körülbelül 800 példányt készítettek. Az eredeti kiadásból 52 db maradt fent, közülük 24 külföldön lelhető fel.

Módosítás dátuma: 2014. július 20. vasárnap, 17:56 Bővebben...
 

A székelyszentléleki tájház

E-mail Nyomtatás PDF

A székelyszentléleki tájház

A székelyszentléleki tájház a római katolikus templolmmal. 2007. Fotó: Benedek CsabaSzékelyszentlélek a Felső-Nyikómente egyik legrégebbi települése, már az 1333-as pápai tizedjegyzékekben is megemlítik. Nevét arról a Szentlélek tiszteletére emelt templomáról kapta, mely Entz Géza szerint a 13. század végén épülhetett.  A hagyomány szerint egyszer pünkösdkor hó esett arra a helyre, ahol most a templom áll. Mivel a hó a tisztaság jelképe, ezért a  Szent Lélek tiszteletére szentelték fel.

A falu belterülete tipikus halmaztelepülés, határa erdőirtással alakult ki. Így nem csoda, ha a mezőgazdaság mellett jelentős megélhetési forrást jelentett az erdőgazdálkodás is. Ez utóbbihoz kapcsolódik ragadványnevük is, hiszen a környékbeliek szurokszedőknek csúfolják őket, mivel általános tevékenység volt a fenyőszurok gyűjtögetése. Gúnyversük így hangzik:

Szurokszedő Szentlélek,

Alig élnek szegények.

Módosítás dátuma: 2012. augusztus 23. csütörtök, 09:41 Bővebben...
 

Az okos gácsér

E-mail Nyomtatás PDF

Az okos gácsér

altRég volt, amikor még szabadon kószáltam az ország különböző részein, s gyűjtöttem tárgyakat a múzeumnak, fotóztam, füzeteket írtam tele, s mi több, emberek között forgolódtam. Ma a családon kívül a kórház kórtermeiben véletlenül összekerült sorstársaim jelentenek emberi környezetet. Egy négy-hatágyas kórteremben két hét alatt tíz-tizenkét emberrel kötök futó ismeretséget, beszélgetek velük – leginkább betegségeikről -, hallok híreket egykori ismerősökről, falvakról. Néha egészen érdekes irányba fordulhat a beszélgetés, s mert a háttérből irányítgatom, értékes néprajzi adalékok is felbukkannak, s ezeket csendes pihenőidőben fel is jegyezgetem. A témák véletlenül kerülnek elő vagy kötöttek, mint például egy közelgő ünnep, megtörtént eseményre való reagálás, disznóvágások ideje, kedvenc, itt nem ehető ételek, italok készítési módja. Kitüntetett szerepe van a családnak, a családban az asszonynak, gyereknek, akik most, mert meg vagyunk tőlük fosztva, felmagasztosulnak.

Ó, asszonyok, ha hallanátok ilyenkor beteg férjeiteket!

Belőlem, mint szeg a zsákból ki-kibújik a néprajzos, s egy-egy történetre rákérdezek, körüljárom, pontosítom. Legutóbb a Tiszazug állattartásával foglalkoztam, s ennek írása közben vittek be két hétre a kórházba. Néhány napig egy ma Martfűn élő, de több tiszazugi községben a VÍZÜGY-nél szolgált gátőrrel feküdtem együtt, aki igen jó előadókészséggel, nagy tapasztalattal rendelkezett. Egyik kedvenc kis témámat dobtam be csalinak: a vadruca vagy vadkacsa tojásának kikeltetését, illetve befogásuk módját, nevelésüket, viselkedésüket. Még ma is látni néhol ilyeneket, ha egyáltalán beszélhetünk még a Tiszazugban baromfitartásról. Most ezt a témát nem fejtem ki, de egy rövid és érdekes történetet mondok el, amit elhangzása után néhány órával jegyeztem le, és Tiszainokán történt.

Módosítás dátuma: 2014. július 04. péntek, 09:33 Bővebben...
 

Bükki Üveghuták Ipartörténeti Múzeuma Bükkszentkereszten

E-mail Nyomtatás PDF

Bükki Üveghuták Ipartörténeti Múzeuma Bükkszentkereszten

Bükki Üveghuták Ipartörténeti Múzeuma, BükkszentkeresztAz üveg felfedezésének pontos helye és ideje nem állapítható meg, de a források alapján biztos, hogy már a bronzkorban ismertté vált, mint a kerámiakészítés egyik mellékterméke.  Az anyagot a magyarság már a honfoglalás előtt megismerte, üveg szavunk valószínűleg iráni eredetű.

A magyarországi üveggyártás  a középkor folyamán indult meg, az első biztosan ismert üveghuták a bányavárosok vidékén működtek kamarai üzemekként, majd a 16. században földesúri magánbirtokok uradalmi erdőségeiben is megjelentek (az üveghuta az üveg anyagát előállító műhely, amelyben az üveget készítik, és fel is dolgozzák. A régi magyar nyelvhasználatban élt az üvegcsűr elnevezése is). Az üveggyártásban rejlő gazdasági lehetőséget hazánkban először a dunántúli birtokos Batthyány család ismerte fel, míg a Felvidéken a Pállfyak létesítettek először üvegcsűröket. Legjelentősebb e téren azonban a Rákóczi család tevékenysége, akik a mintegy kétmillió hold terjedelmű birtokukon, Sáros, Abaúj, Bereg és Heves megyékben több üvegkészítő üzemet alapítottak. A főúri gazdálkodásban a 18. század elején kezdett teret nyerni az a merkantilista szemlélet, melyet többek között az ipari jellegű üzemek alapítása jellemzett. Ekkor váltak üvegiparunk bázisává a főúri uradalmak területén emelt üvegcsűrök. A huták száma ez idő tájt növekedett meg jelentősen, s innentől kezdve lehet számolni fokozódó mértékű paraszti üvegfelhasználással is. A magyarországi üveghutákban előállított paraszti használatra szánt üvegtárgyak formái kerámia edényeinkhez nagyon közelállók. Kedvelt volt a fehér, kék, piros, bordó és zöld szín alkalmazása, a hutás mesterek díszítési eljárásai nálunk reneszánsz jellegűek, észak-olasz eredetűek. A parasztság által használt üvegedények legnagyobb része folyadéktároló edény volt (butéliák, butykosok, kancsók).

Az üveget a helyszínen található homokból vagy kellően előkészített kavicsból, kőből mész, hamuzsír hozzáadásával hevítéssel állították elő speciális olvasztókemencékben. A kemencék és segédberendezéseik felé nagy csarnokszerű épületeket, csűröket emeltek. Mivel ennek a termelési folyamatnak minden fázisa rengeteg fát igényelt, ezért az üveghuták mindig az erdőövezetekhez kapcsolódtak, így az üveg készítése a nehezen értékesíthető erdővagyon legnyereségesebb hasznosítását tették lehetővé. A középkori technológiát folytató fatüzeléses üveggyártás a 19. században a generátor gáz alkalmazását követően szorult háttérbe, bár egyes huták még a 20. században is működtek.

Módosítás dátuma: 2014. június 27. péntek, 08:25 Bővebben...
 

Erkölcstörténeti adatok a XVIII. századból

E-mail Nyomtatás PDF

Erkölcstörténeti adatok a XVIII. századból

1. Káromkodók büntetése. Almásy János jászkun főkapitány 1745. okt. 22-én az alábbi Ítéletet közli a kar­cagi tanáccsal : „Mivel a káromko­dók mind Istenünk, mind világi tör­vényekkel ellenkeznek, azért is bírák és esküdt uraknak committálom, hogy a káromkodókat kinyomozván és meg­tudván, azonnal a tömlöczbe küldjék. Addig is minden felebarátink általam intetnek, hogy a káromkodástól ma­gokat óvják és azokat távoztassák annyival is inkább, hogy ollyatén bün­tetés rájok ne történnyen, melyet nem régiben Halasson bizonyos káromko­dó szenvedni kényszeríttetett, kinek nyelve először ameddig lehetett szá­jából hóhér keze által kivonattatott és tövéből elmetszetvén azonnal feje vé­tetett, annakutánna másoknak példá­jára megh irtt mód szerént elmetszett nyelve gyalázatos akasztófára felsze­geztetett." (Karcag város levéltára. Tanácsjkv. II. k. 152 1.)
2. Pogányi csapszék. Karczag város tanácsa 1747 jan. 19-én az alábbi Ítéletet hozza egy, a város népe előtt ugy látszik nem ismeretlen, de az elöljáróság nagy része által helytelen­nek tartott lakodalmi szokás ellen :
„Minthogy a tanúknak fassiojukból világos, hogy Tóth István Aggod Péterrel együtt Butsi István lakodalma alkalmatosságánál pogányi csapszéket kezdettenek, nevezetesen egymásnak (s. v.) alfeléből bort hörpögettek, azon­kívül Tóth István Isten ellen száját fellátván, teremtette mondásával ká­romkodott. Azért tetszett törvényünk­nek nagyobb rész találásával, hogy nevezett Tóth István mivel az alfelét adta ki afféle pogányokat is irtóztató dologra, azért ugyan a fara is fizessen azon cselekedetiért és teremtette mondásáért 100 pálca üté­seket, azután poenitenciát tartson." Karcag város levéltára. Tanácsjkv. III. k. 11. 1.

Módosítás dátuma: 2012. április 15. vasárnap, 11:09 Bővebben...
 

A betyárkártya. Betyárok a magyar kártyán.

E-mail Nyomtatás PDF

A betyárkártya. Betyárok a magyar kártyán.

1.     A kártya Magyarországon. A Tell kártya

A kártya és a kártyajáték Ázsiából indult világhódító útjára, Európában a 13-14. század során jelent meg. A virágzó miniatúrafestészet idején készült első kézzel festett kártyák még valódi luxusterméknek számítottak, így használatuk kezdetben csak a főúri körökben terjedt el.  A fa- majd a rézmetszés feltalálása után azonban hamar kedvelt lett az iparosok, a polgárok majd végül a parasztok között is (Zsoldos 1980: 28—30). A 16. századra Európában három színrendszer alakult ki: a latin, a német és a francia. A latin Itáliában és az Ibériai-félszigeten terjedt el, a németet Közép-Európában és a német nyelvterületen használják, míg az egyszerűsített, absztrakt formákat használó francia színrendszer éppen egyszerűségének köszönhetően a világ minden részén ismert, nemzetközivé vált (Zsoldos 1980: 11—13).

Módosítás dátuma: 2014. október 26. vasárnap, 12:12 Bővebben...
 

Gonda Gábor: Kitaszítva.

E-mail Nyomtatás PDF

Gonda Gábor: Kitaszítva

Kényszermigráció, nemzetiségpolitika és földreform németek által lakott dél- és nyugat-dunántúli településeken. 1944-1948

SERIA HISTORIAE DIOECESIS QUINQUEECCLESIENSIS XI.

Pécsi Hittudományi Főiskola

Pécs, 2014.

499 oldal

Gonda_Gábor_KitaszítvaSpannenberger Norbert történész írja ajánlásában: „2012 decemberében a Magyar Országgyűlés január 19-ét a magyarországi németek elűzésének emléknapjává tette meg. A politikai elit ezzel átlépte a Rubicont, mert e második világháború utáni tragédia a hivatalos emlékezési kultúra integráns része lett. Hogy mekkora utat tett meg a politikai Magyarország, azt ez a döntés és Gonda Gábor könyvének összevetése tudatosítja igazán. A magyarországi németek második világháború utáni kényszermigrációja eddig az időpontig nemcsak, hogy nem képezte a nemzeti emlékezet részét, de a magyar történetírás számára is csak marginális jelentőséggel bírt. S „hivatalos” értelmezése mind a mai napig úgy fogalmazható meg plasztikusan, hogy a németség világháborús „bűnére” egy kemény, de jogos „bűnhődés”, vagyis az országból való kitoloncolásuk volt a legitim válasz.”

Módosítás dátuma: 2014. június 27. péntek, 09:10 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 12. - Sisa Pista

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 12.

„Híres betyár vagyok, Sisa az én nevem, tizenhárom megye régen keres engem…”

Sisa Pista

Sisa_PistaSisa Pista a Nógrádi megyei Nagylócon született, de hogy mikor, arra nincsen pontos adat, ugyanis falu római katolikus templomának anyakönyveit az ott elszállásolt orosz katonák a második világháború idején elégették. A házassági levele és a halotti anyakönyvi kivonata szerint 1846-ban született, más hivatalos papírokon azonban későbbi dátumok szerepelnek. Juhászcsaládból származott, eredeti neve Benkó István volt, ragadványnevének jelentése a szülőföldjén: rossz, vásott gyermek. Az elemi iskola elvégzése után apja Ilinybe adta őt juhászbojtárnak keresztapjához. Bár ezt a tettét soha nem ismerte el, állítólag ellopott a nyájból 12 birkát, amiért keresztapja a zsandárnál feljelentette, aki rettenetesen megkínozta a gyereket. Lábánál fogva felakasztotta a juhhodály keresztgerendájára, talpát bottal ütötte és tűvel szurkálta, fejét és bordáit szeges csizmasarokkal rugdosta, melyeknek következtében lábára örökre nyomorék maradt. Ezután Sisa több helyen vállalt még bojtárságot, majd kisebb-nagyobb lopásokat követett el, amiért 1871-ben egy esztendő fogházra ítélték, büntetését Balassagyarmaton töltötte.

Szabadulása után ugyanúgy folytatta életét, így nem csoda, hogy ismét börtönbe került birkalopásért, a sziráki börtönből azonban egy hónap után megszökött. Sisa kisebb bandát gyűjtött maga köré, akik közül Hagymás, Tőzsér, Húgyos, Dregan és Csóka neve ismert. Szinte minden faluban volt segítőjük, akik a zsandárok mozgásáról vagy egy esetleges nagy zsákmány lehetőségéről tájékoztatták őket, mindemellett fejlett orgazdahálózatot működtettek.  Leginkább Nógrád megye területén tevékenykedtek, de ha szükség úgy hozta, átmentek a szomszédos területekre, Heves és Gömör-Kishont megyébe is. 1873 novemberében Nógrádsipeken mulatoztak a betyárok, mikor megjelent Sisa gyermekkori megkínzója Balázs Sándor, akit kegyetlenkedései miatt ekkor már elbocsájtottak a testülettől. Egy átmulatott éjszaka után bosszút állt az egykori pandúron: juhászkésével szó szerint levágta a fejét. A temetési költségek fedezésére ötven forintot helyezett a holttestre és kacskaringós betűkkel írt levelében beismerte tettét. Vérdíjat tűztek ki a fejére, három vármegyére kiterjedő hajtóvadászat indult ellene, de végül mégsem a pandúrok kapták el. Egy hónappal később társával, Kiss Csóka Józseffel kirabolta a tarnaszentmérai kocsmárost, majd a rablott pénzzel az egerbaktai csárdába mentek mulatni. Itt három, érsek- uradalmi kerülő felismerte és elfogta a két betyárt. A bírósági tárgyaláson gyilkossággal, gyilkossági kísérlettel, 14 rendbeli rablással és kilencszeres tolvajlással vádolták, s végül 20 esztendő fegyházra ítélték. A balassagyarmati börtönben kezdte meg büntetése letöltését, de onnan egy sikertelen szökési kísérlet után átszállították a lipótvári országos fegyintézetbe, majd 1879-ben az illavai börtönbe.

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:51 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 11. - Oroszlán Pali

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 11.

„Üthették nyomukat végig a Bakonyba, betakarta őket bokor, erdő lombja…”

Oroszlán Pali

Oroszlán_PaliAz utolsó bakonyi betyár, Oroszlán Pali 1849-ben Városlődön született, ahol édesapja a közbirtokosság juhásza volt[1]. A családi hagyomány szerint sokat olvasó, jó táncos, szelíd és okos gyermek volt, aki még a középiskola néhány osztályát is elvégezhette, szépen, helyesírási hibáktól mentesen írt magyarul és németül egyaránt. Igen fiatal volt még, mikor egyik rokonától ellopott egy szép, új csizmát, amiért apja megverte, ő pedig elhagyván a szülői házat a „menősök közé” állt. Mintegy öt esztendeig egy öt fiatalból álló banda vezére lett, útonállással, rablással, állatok elhajtásával riogatták a környéket. Egyre nagyobb lopásokat követtek el, mert Amerikába való kivándorlásukra gyűjtöttek. Így nem csoda, hogy körözést adtak ki ellenük.

Palit első ízben Úrkúton fogták el, 23 évesen került a soproni fegyházba. Gyilkosság és rablás miatt először halálra ítélték, amit később húsz esztendős fegyházra változtattak. 15 évet letöltött Illaván, majd jó magaviselete miatt szabadon akarták bocsájtani, ezért átszállították a kishartai közvetítő intézetbe. Innen 1887-ben megszökött, állítólag a börtönparancsnok nagyobbik lánya –akivel szerelmi viszonyt folytatott- segítette a szökésben. Vele szökött két társával, Renkó Kálmánnal és Szántó Istvánnal Tolna megyébe mentek, majd néhány hét alatt bekalandozták Zalát és Somogyot. Alighanem kocsival jártak, mert nagyon gyorsan haladtak, s gyorsan is cselekedtek: néhány hét alatt postakocsit raboltak ki, lovakat loptak, betöréseket hajtottak végre, vonatokat siklattak ki. Baksay Sándor keszthelyi csendbiztos vezetésével 80-100 csendőr üldözte őket, valóságos hajtóvadászat indult ellenük, aminek meg is lett az eredménye, mert az 1888. év őszén vagy telén elfogták őket. A kaposvári vármegyeházán az öt napig tartó, nagy érdeklődés mellett zajló bírósági tárgyaláson 22 embert helyeztek vád alá, Oroszlánt öt rablással, egy gyilkossággal és egy szándékos emberöléssel gyanúsították. Pali rendkívül hatásosan, feltűnő hidegvérrel védekezett, a rablásokat nyíltan bevallotta, de váltig hangoztatta, hogy embervérrel nem mocskolta be a kezét. 15 esztendőre ítélték, melyet a soproni börtönben az utolsó napig le is töltött. 

A leírások szerint Oroszlán Pál ekkor középtermetű, magas homlokú, felfelé fésült hajú, gyér és rövid szakállú, ugyanilyen bajuszú, szép fehér fogú férfi volt (Szentesi Zöldi 2009: 71). Rabsága idején ezúttal is jól viselkedett, könyvkötő munkát végzett, sokat olvasott és széleskörű levelezést folytatott. 1904-ben szabadult, Szentgálra költözött, de folyamatos rendőri felügyelet alatt állott. 1905-ben a zalalövői országos vásáron mégis megpróbált kirabolni két pacsai gazdát, de azok az erdő sűrűjébe ugorva elmenekültek. A sikertelen kísérlet után Pali betért a kustánszegi kocsmába, ahol felismerték és elfogták, Zalaegerszegen újabb hat esztendős börtönbüntetést kapott. Az 1911-es esztendő már a soproni fegyházban éri, ahová kisebb lopások miatt került.

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:51 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 10. - Bogár Imre

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 10.

„Zavaros a Tisza, nem akar tisztulni, az a híres Bogár Imre által akar menni…”

Bogár Imre

Bogár_ImreA kiskunsági betyár, Bogár Imre betyárkodása mindössze másfél évig tartott, de ez is elegendő volt ahhoz, hogy országos hírnévre tegyen szert. Bócsán született 1842-ben, igaz családja, a pásztorkodó Bogár Szabó família eredetileg csongrádi eredetű volt. A bugaci pusztánkon gulyásbojtárként kereste kenyerét, de már 18 éves korára börtönviselt emberré vált, marhalopásért egyévi, vasban letöltendő fegyházra ítélték. Szabadulása után az Alföld pusztáin csavargott, újra marhalopásba keveredett, s ezután csatlakozott ahhoz a bandához, melyben Dönti Peti mellett többek között édesapja, öreg Bogár Imre, öccse Jakab, unokabátyja Miska és Baski Gyurka volt a társa. 1861 decemberében adtak ki körözést a banda ellen, miután megtámadták a kocsijukon hazafelét tartó két bajai adóhivatalnokot, Deim Lipótot és Hübner Eduárt. A ládában található 2000 forint mellett elvették gyűrűjüket és órájukat is.

Az ekkor kiadott körözvény személyleírása szerint Bogár Imre: „Kecskeméti születésű (az atyja jelenleg a bugaci pusztán számadó gulyás) 22-23 éves, magas nyúlánk termetű, barna hajú, szemű, kicsiny barna bajúszú, igen szép külsejű, s arcú, semmi különös ismertető jelű. Viselete a bajai rablásnál borjú szájú gatya, ing, kifordított pásztorsuba.”

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:51 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 9. - Jáger Jóska

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 9.

„Jáger Jóska selyembárson, végigsétál a városon…”

Jáger Jóska

Jáger_JóskaJáger Jóska 1798-ban született Tibolddarócon. Eredeti neve Tálas József volt, valószínűleg foglalkozására utalva már édesapja is viselte a jáger, azaz erdész, vadász melléknevet. Jóska kondásként kereste a kenyerét, 25 éves korában megnősült, egy nemesember lányát vette feleségül, akitől kislánya született. A törvénnyel először 29 éves korában került szembe, amikor lopás és orgazdaság miatt börtönbe csukták.

A róla kiadott körözvényben így festették le: „Jáger igazábban Tálas József Darótzi születés, mintegy 32 esztendős kondás, alatson, terepély (zömök), vaskos, szőke, fejér ábrázatú, matska szemű, kis bajúszú, gyakrabban pederve hordja, a jobbik ortzájhán valami hasított forma láttzik a szemén, kalapot és fejér Báránybőr Sipkát, szűrt és újjas lajbit visel, és Sarkanytyús Cszizmát. R. Catholicus, beszél magyarul.”

Jáger Jóska megszökött a börtönből, s ezután végképp betyáréletre kényszerült. Szülőhelyétől távol, leginkább Heves és Gömör megyékben hajtotta végre rablásait. Juhokat, sertéseket, lovakat hajtott el, pénzt és pisztolyt lopott, valamint csizmákat, melyet a szeretőinek adott. A rablott zsákmány értékesítésében kiterjedt rokonsága segítette. 1830 novemberében részt vett a diósgyőri molnár kirablásában és meggyilkolásában. Ezek után hajtóvadászat indult ő és társai után, s csakhamar polgári ruhába öltözött pandúrok fogták el őket, miközben Gömörben, Hangony, Velkenye, Uraj és Csíz erdeiben bujkáltak. Jáger ismét börtönbe került, ahonnan a börtön falának kiásásával három társával együtt újra megszökött. Az ekkor kiadott körözvény már özvegyembernek és egészségileg megromlott állapotúnak írta le őt. Még egy bő esztendeig bujkált és garázdálkodott, 1832 novemberében azonban Heves megyei Szúcs község erejében Kormos József nemesember agyonvágta.

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:50 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 8. - Savanyó Jóska

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 8.

„A Savanyó tizenkét szél gatyája, elakadt a bicskebokor ágába…”

Savanyó Jóska

Savanyó_JóskaSavanyó Jóska 1841-ben római katolikus családban született Izsákfán. Édesapja számadó juhász volt, kezdetben apja mellett ő is ezt a mesterséget űzte, de hamar a bűn útjára tért. Már 1853-ban tetten érték, mikor az egyik urasági pincéből ellopott egy hordó bort. Mivel a kárvallott nem tett feljelentést, a börtönt megúszta, azonban az alapos verést nem. 1860-ban hét hónapot töltött a veszprémi várbörtönben fegyveres csavargásért, majd 1865-ben már az illavai börtönben töltötte kétéves büntetését, mivel Pap János uraságtól elrabolta eladott gyapjújának árát, 1875-ben pedig súlyos testi sértésért ült egy hónapot Sümegen. Savanyó sohasem alapított bandát, egyedül vagy alkalmi társak segítségével hajtotta végre bűncselekményeit: lopott lépes mézet, pénzt, fegyvert, birkát, tehenet, lovat és szekeret, vagyis szinte bármit, amiből hasznot remélhetett; leginkább kereskedők, iparosok, módosabb parasztgazdák és nemesek voltak kiszemelt áldozatai. 

Többször is más vidékre menekült, ha érezte, hogy kezd elfogyni körülötte a szabad levegő: az 1870-es években egy pesti fogadóban volt házmester, míg gazdáját is ki nem rabolta, 1878-ban Bosznia Hercegovina megszállásakor katonának állt, ahol bort mért katonatársainak, egy évre rá Triesztben fűtőként dolgozott egy hajón, majd Fiumében egy francia hajón pincérként kereste kenyerét. De a honvágy mindig hazahajtotta, ahol aztán folytatta korábbi életmódját. Az 1880-as évekre Savanyó Jóska az ország egyik legkeresettebb betyárja lett, Veszprém, Vas, Zala és Győr megye rettegte tetteit.

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:50 Bővebben...
 

A tizenkettedik órában

E-mail Nyomtatás PDF

A tizenkettedik órában

Trianon-emlékmű, Jánoshida, 2014, Benedek Csaba fotójaHazánk történetének egyik legnagyobb csapása Trianon. Minden igaz magyar lelkének legmélyén ott van terhes emléke, akár kimondja, akár nem. Az azonban, hogy a gyógyulásáért ki mit tesz, fájdalmas emléke kit mire ösztönöz, mozgósít, nagyon különböző. A nagy magyar írófejedelem Móricz Zsigmond éjféli látogatóként lehet álmában vendéglátója a nagy erdélyi fejedelemnek Bethlen Gábornak, akit Trianonról, Erdély elvesztéséről, hazája akkori állapotáról és a tennivalókról kérdez. Hallgassuk figyelemmel a két fejedelem egybehangzó válaszát és fogadjuk meg!

Módosítás dátuma: 2014. június 04. szerda, 21:34 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 7. - Zöld Marci

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 7.

„Mikor viszik Zöld Marcit a vason…”

Zöld Marci

Zöld_Marci„Okos és bátor fickó lévén, kár érte, hogy e szép tehetségét embertársai megrontására fordítván, utóljára is akasztófán végzé kalandos életét” – írta Zöld Marciról Osváth Pál sárréti csendbiztos (Szűcs 1969: 16). Az 1790 körül, Berettyóújfalun, kálvinista kisnemesi családba született Márton az egyik legjelentősebb betyár volt Rózsa Sándor előtt, pedig mindössze néhány esztendeje volt e kétes hírnév megszerzésére.

Már édesapja is összeütközésbe került a törvénnyel, Marci törvényen kívül pályafutása a katonaságtól való megszökéssel vette kezdetét.[1]Verekedésbe keveredett, ökröket, majd két szekeret is ellopott, amiért börtönbe vetették, majd szabadulása után újra katonának adták. Egy társával innen is megszökött, s végképp zsiványságra adta az életét. Udvarházakat támadt meg, erőszakoskodott, méneseket hajtott el, útonállóként szerzett jövedelmet, bejárva az egész Alföldet. Összeállt a környék egy másik híres betyárjával, Palatinszky Pistával, akivel ezután együtt követték el bűncselekményeiket, bandájuk gyakran nyolc főre is duzzadt. Leginkább Heves[2]és Bihar vármegyékben, valamint a Hortobágyon működtek, egyre vakmerőbb cselekedetekkel hívták fel magukra a hatóságok figyelmét: kirabolták a Szabolcs megyei komisszárius tanyáját, 14-16 fős utazó nemesi társaságokat támadtak meg, elállták az Ugocsa vármegyei főbíró útját és lovát vették. A pandúrok először társát, Palatinszkyt fogták el, Zöld Marci végzetét árulás okozta. Egy gulyás adta őt a rend őreinek kezébe 1816-ban, mikor egy öcsödi tanyán rejtőzködött. A statáriális bíróság Törökszentmiklóson ült össze, s halára ítélte, elutasítva kegyelmi kérvényét, amelyben arra hivatkozott, hogy embert soha nem ölt.

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:49 Bővebben...
 

Egyedülálló lehetőség óvodai és iskolai csoportoknak a Néprajzi Múzeumban

E-mail Nyomtatás PDF

Egyedülálló lehetőség óvodai és iskolai csoportoknak a Néprajzi Múzeumban

Egy nagylelkű szponzor támogatásának köszönhetően a Néprajzi Múzeum 2014. november 1-ig folyamatosan (nyáron is) ingyenes belépést biztosít minden magyarországi és határon túli óvodai, általános- és középiskolai csoportnak, amelybe hátrányos helyzetű gyerekek is járnak. A programban minimum tíz iskolás vagy óvodás és maximum két felnőtt alkotta csoportok vehetnek részt.

Az ingyenes csoportos látogatás ebben az időszakban a múzeum valamennyi kiállítására érvényes, és egyedülálló a magyar múzeumi életben, ezért szeretnék, ha minél többen ki tudnák használni ezt a kivételes lehetőséget.

A hivatalos tanév idején fogadónyilatkozatot tudnak biztosítani az ingyenes vasúti utazáshoz, nyári szünet idején is szívesen fogadnak csoportokat, de ebben az esetben az utazás költségeit a látogató csoportnak kell biztosítania.

A program ideje alatt megtekinthető kiállítások:Csendéletek_a_Székely_Partiumban_kiállítás

1. A magyar nép hagyományos kultúrája (állandó kiállítás)

2. Tollvarázs (2014. március 5. - 2014. június 9.

3. Bicikliváros (2014. április 14. - 2014. szeptember 28.)

4. Csendéletek a Székely Partiumban (2014. március 5. - 2014. augusztus 31.)

5. Megragadni a megfoghatatlant (2014. április 17. - 2014. június 29.)

6. Megvetés és önbecsülés (2014. június 21. - 2015. január 4.)

7. A miskakancsó (2014. június 27. - 2014. szeptember 21.)

8. Balla Péter emlékkiállítás (2014. szeptember 13. - 2015. január 5.)

 

Múzeumi kapcsolattartó:
Koltay Erika múzeumpedagógus
Tel.: 1/473-2439; 30/668-6614
Email: latogatas[kukac]neprajz.hu

Részletes információ: http://www.neprajz.hu/tartalom.php?menu2=746

Módosítás dátuma: 2014. május 29. csütörtök, 21:44
 

Betyárok a magyar kártyán 6. - Mészáros Pali

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 6.

„Az volt a hibájuk, hogy nem álltak sorba, szolgálni császárt Majlandba, Tirolba…”

Mészáros Pali

Mészáros Pali

A somogyi betyár Mészáros Pali életéről keveset tudunk[1]. 1810 körül született, eredeti neve Nagy Pál volt. Az 1848-as szabadságharcban lovászként szolgált egy huszártiszt mellett, majd a komáromi kapitulációt követően hazatért Somogyba. 1850-ben Szekszárdon besorozták a császári seregbe, de Dunaföldvárnál megszökött. Egy évre rá újra besorozták az Ernő-féle gyalogezredbe, de innen is meglépett és betyárbandát alapított, tagjai 26-40 év közötti férfiak, hét társa közül három zsidó volt. Leginkább a szigetvári járásban tartózkodtak, amit nyilván erősített, hogy a tótszentgyörgyi csárdás felesége volt Mészáros Pali szeretője. A banda meglehetős kegyetlenkedéseiről vált hírhedté, Somogyban, Baranyában, Zalában és Szlavóniában követték el bűntetteiket. Liszón például egy kondást vertek meg alaposan, később a szompácspusztai bérlőt ütötték agyon. 1858-ban Alsólendván berontottak Kálivoda József kereskedő házába, ahol aznap disznóölés zajlott, s a kereskedő éppen barátaival kártyázott. A faluban félreverték a harangot, a menekülő bandatagok közül valaki egy baltával úgy hátba vágta a házigazdát, hogy hamarosan belehalt sérüléseibe, ráadásul az odasiető rendőrt is lelőtték. A banda ezután Szlavóniába menekült.

Az ez évből származó leírás szerint Mészáros Pali „magas, negyven év körüli férfi, kerek ábrázatú, barna hajjal, kis szakállal. Prémes, sötétkék dolmányt hordott, fekete kalpaggal”(Szentesi Zöldi 2009: 77). Hamarosan visszatért Somogyba, de bűnei miatt az őt üldöző katonaság elől folyamatosan menekülnie kellett. 1860-ban, a pandúrokkal vívott ütközet során agyonlőtték, sírja a visnyeszéplaki szőlők közelében ma is megtalálható. A nép ma Palitemetőnek hívja, sírkeresztjén az alábbi felirat olvasható: „A vármegye katonája, lába nyomát sokat járta. Nagy Pál, akit megölt a pipaszár”.

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:49 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 5. - Sobri Jóska

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 5.

„Sobri Jóska rézsarkantyús csizmája, szépen szól a lengyeltóti csárdába…”

Sobri Jóska

Sobri Jóska

Rózsa Sándor mellett leghíresebb betyárunk Sobri Jóska volt. Édesapja a Sopron megyei Sobor községből került kanásznak a Baltavár melletti Erdőd majorba, ahol Jóska 1810-ben született. Ragadványneve családja származási helyére utal, eredeti neve Pap József volt. Apja mesterségét folytatva kanászbojtárként kereste kenyerét, de fiatalkori könnyelműsége révén hamar törvényszék elé került, 1832-ben disznólopásért két esztendőre és negyedévenként 25 botütésre ítélték. A leírás szerint Sobri „magas termetű, szeg szemű, hajú, kikent, középszerű vastagságú bajusza hosszúkás, tiszta képű, Pofa szakállas” (Szentesi Zöldi 2009: 62).

A börtönből kikerülve hamarost ismét hallatott magáról, Fényes Istók csordásbojtárral kirabolták a kolomposi juhászt. Társát elfogták és felakasztották, Sobri azonban elmenekült és elbujdosott a Bakony erdeinek sűrűjében, ahol hamar hasonszőrű társakra lelt. Bandát alapítottak és Vas, Győr, Veszprém és Zala megyei erdős részein garázdálkodtak. A banda létszáma folyamatosan változott (6-28 fő), többüknek neve is ismert: Mógor Jancsi, Pap Andor, Retse Marci, Holics Gyuri, Fűmag Jancsi, alvezére Milfajt Ferkó volt. Eötvös Károly Balatoni utazásában így írt a híres bakonyi betyárról: „Sobri Jóska volt az ország legdelibb betyárja. Ifjú, bátor, csodaszép, legények büszkesége, asszonyok bálványa. Vér nem tapad a kezén. Kincset nem gyűjt, szegény embert nem bánt. Amit úrtól, paptól, zsidótól elszed: felosztja a szegények közt. A Bakony az ő országa, száz bujdosó legény kísérője” (Eötvös 1982: 395).

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:49 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 4. - Angyal Bandi

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 4.

„Lám megmondtam Angyal Bandi, ne menj az Alföldre…”

Angyal Bandi

Angyal Bandi

Az 1760-ban született Angyal Bandi volt az első lovas betyárunk. A hagyományok szerint szép férfi volt, aki olyan nagy erővel bírt, hogy a gönci hordóból szájához emelve ivott. A róla szóló balladás dal díszes, hivalkodóan pásztoros, parasztos viseletét emeli ki, pedig nemes ember volt. Igazi neve Szentmártonyi Ónody András, családja egyike volt Borsod vármegye legkiterjedtebb birtokos famíliájának. Kétszer nősült, első felesége a füzérkomlósi, szintén nemes Angyal család leszármazottja volt, ragadványneve alighanem innen eredeztethető. Bár gondos nevelésben részesült, már egészen fiatalon, az 1780-as évek elején elkövette első törvénysértéseit, a Hortobágyon szívesen mozgott lókupecek, orgazdák és szabadságos katonák között. 1787-ben került először a vármegye kezére, tizenkét ízben elkövetett tolvajlással vádolták meg, bár ebből csak hármat tudtak rábizonyítani. Nyolcévnyi fegyházat szabtak ki rá, melyet fellebbezéssel és kegyelmi kérvénnyel két és fél évvel csökkentettek. Szabadulása után azonban ugyanúgy folytatta korábbi életmódját, négy vármegyében is (Gömör, Abaúj, Borsod, Hajdú) ismerték viselt dolgait. 1799-ben Borsod vármegyében került újra törvényszék elé, erőszakoskodásért, ökör- és pénzrablásért két évre ítélték el. Fellebbezett ugyan, de sikertelenül, mert büntetését négy esztendőre emelték. Azonban nem vonult börtönbe, hol az egyik, hol a másik birtokán húzta meg magát, folyamatosan felmentő kérvényeket fogalmazott, még Bécset is megjárta ez ügyben.

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:48 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 3. - Vidróczki Marci

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 3.

„No Vidróczki, most gyere ki, hat vármegye vár ideki…”

Vidróczki Marci

Vidróczki Marci

Vélhetően Kodály Zoltán: Mátrai képek című művének köszönhető az általánosan elterjedt téveszme, miszerint Vidróczki Marci mátrai betyár volt, holott ő leginkább Eger környékén, a Bükkben tanyázott. 1838-ben Mónosbélen született juhász családban. Élettörténetét meglehetős homály fedi, annyi bizonyos, hogy 1859-ben besorozták az egri Wasa 60. gyalogezredbe, ahonnan megszökött, de anyja visszavitte egységéhez. 1863-ban már újra katonaszökevényként körözték, elfogták, s húsz esztendő fogságra ítélték, Theresienstadtba került. Egyszer, mikor fát vágni vitték a rabokat, megölte az őrt, s újra megszökött.

Hosszas bujkálás után 1871-ben tűnt fel szülőhelye környékén (Szentesi Zöldi 2009: 44). A szájhagyomány szerint hatalmas bandát gyűjtött maga köré, de ez aligha igaz, mindössze néhány társával (Lőrincz Pesta, Pintér Pesta, Piros Paja, Galabács Jani) követte el bűntetteit Heves, Gömör, Nógrád és Borsod vármegyében, miközben igen fejlett orgazda hálózatot is kiépített. Egyetlen betyárunkról sem jegyeztek fel annyi mulatós, csárdában játszódó történetet, mint Vidróczki Marciról, valószínűleg vidám, borissza ember lehetett, aki a nőket sem vetette meg, szinte minden faluban volt szeretője. A hiedelem szerint nem fogta a golyó, kegyetlenül megbüntette, aki ártott, és nagylelkűen megjutalmazta, aki segített neki. A szájhagyomány szerint ijedős ember sem volt, bármilyen nehéz, veszélyes helyzetbe is került, nem hagyta el lélekjelenléte.

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:48 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 2. - Milfajt Ferkó

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 2.

„Útonálló voltam, az Ég nem nézhette, hagy kezem tovább már a prédát tehesse…”

Milfajt Ferkó

Milfajt Ferkó

Milfajt Ferkó 1807-ben született, születési helye után nevezték Dabronyi Ferkónak is. A kor viszonyaihoz képest iskolázottnak számított (hat osztályt végzett), kezdetben több helyen urasági inasként szolgált, majd juhász lett. 24 éves korában került először összeütközésbe a törvénnyel. Lopott lovakkal üzletelt, majd kirabolta a csanaki kovácsot, amiért a csornai úriszék két év börtönre és félévente 25 botütésre ítélte. Személyleírása szerint: közép kisded termetű, gömbölyű képű, kék szemű, hosszúkás vékony orrú, kikent kisded bajúszú. Szabadulása után csatlakozott Sobri bandájához. Egy ideig Sobri alvezére lett, bár az együtt töltött két esztendő alatt is gyakran külön utakon jártak. A banda a Dunántúl erdős vidékein garázdálkodott, számadó juhászokat, kereskedőket fosztottak ki, leginkább ruhát, csizmát, fegyvert és pénzt zsákmányoltak. Milfajték legvakmerőbb tette Hunkár Antal szolgagyőri birtokos kirablása volt. Több, mint négyezer forintot, négy aranyórát, két aranyláncot, két aranykarperecet, tíz aranygyűrűt, négy pár ezüstsarkantyút, valamint puskákat zsákmányoltak, az urat és cselédjét a pincébe zárták. Hunkár személyes megaláztatásként élte meg kirablását, s minden tekintélyét és kapcsolatát latba vetette, hogy kézre kerítse a betyárokat. Személyesen V. Ferdinándnál járta ki a statárium felállítását, s rövidesen a Dunántúl majd minden megyéjének katonasága mozgósíttatott elfogásukra.

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:48 Bővebben...
 

Varga Szabolcs: Irem kertje- Pécs története a hódoltság korában (1526-1686).

E-mail Nyomtatás PDF

Varga SzabolcsIrem kertje.

Pécs története a hódoltság korában (1526-1686).

A Pécsi Hittudományi Főiskola és a Pécs Története Alapítvány kiadása

Pécs, 2009.

220 oldal

AA könyv borítója szerző írja könyve bevezetőjében: „Amikor az Oszmán Birodalom seregei megjelentek Magyarországon, Pécs városának története is új irányt vett. A megszállókkal érkező új lakosok eltérő életmódjukkal, építkezéseikkel megváltoztatták, és számos balkáni elemmel gazdagították a település képét. Ám Pécs a hosszú török uralom ellenére is megőrizte a közigazgatásban és a városhálózatban már középkorban betöltött jelentős szerepét. Pécs a 16. század elején püspöki székhely, a Dél-Dunántúl gazdasági központja, a magyarországi humanizmus egyik fellegvára volt. Közigazgatási súlya, az oszmán megszállás alatt is megmaradt, igaz ekkor már a maradék Dunántúl meghódításának tervét szövögették a város falai mögött. Gazdasági jelentőségét is megőrizte, és sokkal inkább az európai eseményekben bekövetkező változások okozták 17. századi hanyatlását, mintsem a török katonai jelenlét. A művelődés tekintetében sem vesztett fontosságából: kevesen tudják, hogy Pécs a hódoltsági egyik centrumává vált. Az elmúlt évek kutatásaiból tudjuk, hogy a hódoltsági katolicizmus is méltán tarthatta központjaként számon Pécset, és az Erdélyből áttelepülő unitárius hittérítők szintén itt találtak menedékre. A keresztény felekezeteknek köszönhetően a mecsekaljai város a hódoltság egyik jelentős oktatási bázisaként működött, és így fontos szerepet játszott a magyar etnikum identitásának megőrzésében.

Módosítás dátuma: 2014. június 18. szerda, 13:58 Bővebben...
 

Betyárok a magyar kártyán 1. - Rózsa Sándor

E-mail Nyomtatás PDF

Betyárok a magyar kártyán 1.

„Mikor Rózsa Sándor felült a lovára, aranyos bő gatyája lobogott utána…”

Rózsa Sándor

Rózsa Sándor

Rózsa Sándor, a betyárkirály a Szeged környéki tanyavilágban született 1813-ban. A szájhagyomány szerint viharban született, s olyan erős volt, hogy kirúgta magát a pólyából és tízéves korára már bármilyen erős emberrel birokra kelt (Veszelkáné 1981:9-13). Bojtárkodással kezdte az életét, de már igen fiatalon a szegedi börtönbe került, másfél évre és negyedévenkénti 25 botütésre ítélték tehénlopásért, melyet ő sosem ismert el. Tíz hónap raboskodás után megszökött, így tisztességes munkát nem kaphatott, futóbetyárrá vált, a puszta lett a szállása, leggyakrabban a Veszelka család tanyáján lelt menedéket. Megölte az utána nyomozó makói csendbiztost, tanyákat rabolt ki, bandájával szarvasmarhákat és lovakat hajtott el, összesen hatvan bűnesete vált ismertté. 1845-ben kegyelmi kérvényt nyújtott be a királynak, de elutasították és folytatták az állandó hajszát ellene. 1848-ban Rózsa Sándor felajánlotta szolgálatait Kossuthnak, aki a megyei nemesekkel és városi hivatalnokkal megtanácskozván a dolgot, aláírta kérvényét.

"Ötödik Ferdinánd magyar király nevében én, Kossuth Lajos, az ország teljhatalmú népfelkelési biztosa és az ország Honvédelmi Bizottmányainak tagja, ezen Bizottmány nevében is adom tudtára mindenkinek, kik jelen levelemet most és jövendőben olvasandják: Miképpen Rózsa Sándor, ki a törvénytől és erkölcsiségtől elvetendve ezen vidéket sok esztendők óta rablásaival megnyugtalanította, Isten irgalmától fogva magához térvén, s bűneit töredelmesen megbánván, hozzám azon alázatos kéréssel folyamodott, hogy ha eddigi életmódjáért, valamint igaz bűnbánata szerint az Istentől bocsánatot remél, úgy a földi igazságtól is bocsánatot kaphatna, nemcsak elhagyná előbbi életmódját, s a törvényhez és erkölcsiséghez állhatatosan visszatérne, hanem egyszersmind a haza jelen veszélyében az országnak fegyveres ellenségei ellen hű és bátor szolgálatát, mint jó polgárhoz illik, úgy maga személyében felajánlaná, mint a pusztai pásztornépből 150 fegyveres lovast saját költségükön táborba szállani és az ország hadvezéreinek rendelkezése szerint a haza ellenségei ellen a véggyőzelemig híven és becsületesen szolgálni reábírná. Az elárult haza védelmére egyenként és összesen fegyvert fogjon, annak okáért nevezett Rózsa Sándornak, az örökkévaló Isten és az országnak Honvédelmi Bizottmánya nevében, ezennel a jelen levelem előtt folytatott bűnös életéért a földi igazság részéről is bocsánatot adok és rendelek, oly föltétel alatt mindazáltal, hogy a törvényhez és erkölcsiséghez állhatatosan megtérjen, és fogadása szerint 150 fegyveres lovassal magát a seregvezér rendelkezése alá adja, és bocsássa ki őket rögtön Csepel szigetén, onnan pedig a Dunán átszállítani és a Hunyadi-csapat parancsnokának vezérlete alá utasítani köteleztetik. Így hozván magával a töredelmes bűnbánó iránti keresztény szeretet és a vidéki nép nyugalmának biztosítása. Jelen bűnbocsátó levelemet a fent kitett kötelesség teljesítésének feltétele mellett az országnak minden hatósága, bírói és ítélőszékei erősnek és érvényesnek elfogadni köteleztetvén. Ha ellenben nevezett Rózsa Sándoraz ördög sugallatának engedve, bűnös életével fel nem hagyna és a közbátorságot tovább is háborítani merészelné, ezen esetre bűnbocsátó levelemet minden bíróság megsemmisültnek tekintendi, sőt újabb bűneiért egész súlya szerint büntetendi – a közigazgatás így kívánja. Hódmezővásárhely, 1848. október 3." (Szenti Zöldi 1999: 48–49)

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 06:47 Bővebben...
 

Tájház Pélmonostoron

E-mail Nyomtatás PDF

Tájház Pélmonostoron

A pélmonostori tájház az ortodox templom szomszédságában áll. Pélmonostor, 2012. Kürtössy Péter fotójaPélmonostor a Báni-hegység nyugati oldalának és a Karasica patak árterületének találkozásánál létrejött település, Eszéktől 32 kilométerre fekszik. Már a bronzkortól lakott vidék, a magyarság is korán megtelepült itt, bizonyítja ezt, hogy a Szent Márton tiszteletére felszentelt baranyamonostori monostor -melyet Géza fejedelem alapított- is szerepel azon az Árpád-kori térképen, mely a pannonhalmi bencés apátsághoz tartozó nyolcvan bencés monostor elhelyezkedését ábrázolja.

1227-ből származó forrásokban a baranyamonostori erőd elnevezést felváltja a Szent Mihály monostor elnevezés, amelyet ekkor a Majs család tulajdonolt. A tatárjárást követően, 1253-ban IV. Béla király Nagy Harsány földesúrnak adományozta, míg egy 1291-ből származó dokumentum értelmében a Peel család tulajdonában került hét olyan településsel egyetemben, melyek közül egyedül már csak Kő létezik. A várfal és a monostor maradványai egészen a 19. század közepéig fellelhetőek voltak, de a később időkben keletkezett forrásokban már nem lehet találni a monostorra való utalásokat.

A 15. század során számos család kezén ment keresztül a település. A törökök kezdeti előrenyomulását épségben átvészelték, mivel védte őket a Karasica mocsara. A mohácsi csatát követően Monostor az Ivez ben Bejtulah kádi vezettette, baranyavári székhelyű török fennhatóság alá kerül. Az 1554-ben keletkezett török adókönyvben 41 monostori adóköteles személy neve maradt fenn, szinte mind magyar név. Mivel a település forgalmas út mellett helyezkedett el, a lakosság mindig is állandó veszélynek volt kitéve, így nem csoda, hogy Dernschwam János[1] útinaplójában ezt írta: „a falvak helyén felgyújtott épületmaradványok vannak, sokszor alig felismerhető egy-egy épület maradványa, elmentünk Karancs település majd Hedvigmonostor mellett, melyek épp a szőlőtermő vidék és a Karsica folyó találkozásánál helyezkednek el“. A település 1686 és 1687 között teljesen elnéptelenedett, s még az 1696-ból származó adatok szerint is csupán két család élt itt.

Módosítás dátuma: 2013. január 03. csütörtök, 12:11 Bővebben...
 

Kiolvasók Fehérgyarmatról

E-mail Nyomtatás PDF

KIOLVASÓ GYERMEKJÁTÉKOK FEHÉRGYARMATRÓL

Életem első évtizedét Fehérgyarmaton éltem le, ahol magam is ezeket a kiolvasó verseket mondtam, mikor játék közben kijelöltünk valamilyen feladatra valakit, illetve máskor, ha sorrendiséget akartunk eldönteni. Később másutt, majd irodalomból megismert hasonló kiolvasó versektől a gyarmati változatokat pontosan meg tudom különböztetni, jóllehet ezek majdnem országszerte ismertek. Közlésükkel csak azt jelzem, hogy ebben a változatban Fehérgyarmaton éltek, közismertek voltak 1945-1950-ben.

Módosítás dátuma: 2011. szeptember 09. péntek, 11:19 Bővebben...
 

Tájházak és helytörténeti gyűjtemények Jász-Nagykun-Szolnok megyében 1. A Tabáni tájház, Szolnok

E-mail Nyomtatás PDF

Tájházak és helytörténeti gyűjtemények Jász-Nagykun-Szolnok megyében 1.

A Tabáni tájház, Szolnok

Kézműves napok a Tabáni tájházban, 2006. aug. Kozma Károly felvételeA Zagyva partján található Szolnok egyik legrégibb városrésze, a Tabán, korábban félszigetszerűen nyúlott a Zagyvába. Neve oszmán-török eredetű, s eredetileg tímárműhely jelentéssel bírt, bár konkrét adatokkal arra vonatkozólag nem rendelkezünk, hogy itt valaha is dolgoztak volna tímárok. Az itteni lakosság főként halászatból és a tutajok ki-be rakodásából tartotta fent magát.

A Tabán első említése Szolnok 1696-os kamarai összeírásában szerepel Tobán alakban, de később Tobány, Tabán névváltozatban is előfordul. Első ábrázolása a szolnoki vár 1753-as térképén látható.

Zegzugos utcái, zsúfolt, jellegzetes házai miatt a Szolnoki Művésztelep alkotóinak kedves témái közé tartozott. Müller Adolf, Mednyánszky László, Vidovszky Béla, Zádor István, Gácsi Mihály sok tabáni életképet megörökítettek. Az 1960-as években építési tilalmat rendeltek el itt, melynek következtében részben elnéptelenedett, illetve házainak állaga rendkívül leromlott. Nagy tervek születtek megmentésére (Tabántörténeti kiállítás, a legszebb épületek gondozása, tájház létesítése), melyből kizárólag egy tájház felújítása és berendezése valósult meg 1992-ben, dr. Gulyás Éva néprajzkutató szakmai kirányításával.

Módosítás dátuma: 2018. április 03. kedd, 19:35 Bővebben...
 

TISZAÖRS KÖZÖSSÉGGÉ VÁLÁSA

E-mail Nyomtatás PDF

TISZAÖRS KÖZÖSSÉGGÉ VÁLÁSA

Manapság általános divat a külföldre járás, a külföldi módszerek tanulmányozása, a hazai lebecsülése, kis és nagy hazai értékeink semmibevétele. Az, hogy ott mások a feltételek, a jelenség háttere, múltja, különböznek az adottságaink, mit sem számít. Tájékozódni kell, s nem hisszük, hogy mindig újra fel kell találnunk a spanyolviaszt, de azt sem szabad elfelednünk, hogy ugyanarra a dologra eddig is volt valaminő megoldásunk, s ez talán jobb is lehet, ha tudatosan alkalmazzuk, mint egy máshonnan előkapott újdonság. Társadalmi bajainkra éppen úgy vonatkozik ez, mint a mindennapok gyakorlatára, találmányainkra, eszközeinkre, ételeinkre. Amikor a legszegényebb rétegekre gondolunk, azok megsegítésének módjára, csoportonkénti felemelésére, fontoljuk meg az alábbiakat.

Az 1990-es évek elején Gödöllőn előadást tartottam a paraszti munkaszervezetről egy olyan konferencián, ahol főként szociológusok voltak többségben. Egyikük egy amerikai példát hozott, mutatott be arra, hogy egy új, most benépesülő lakótelepen vagy nagyobb épületben miként segítik elő azt, hogy mielőbb kialakuljon az emberek valamiféle kölcsönös kapcsolata, meginduljon a közösséggé válás és a beköltözők ne csupán egymás mellett élő lakók legyenek. A lakásoknak csak a főtartó falait építik meg, de a közfalakat maguknak a lakóknak kell igényeik szerint (a tér belsőtagolása, szobák mérete, száma) beköltözés előtt felhúzni. Ez másokkal való együttműködés, összefogás nélkül nem megy. Kikényszerítik, mintegy a kaláka munkát, ami közben emberi kapcsolatok alakulhatnak, alakulnak ki.

 „Nagyon jó és egyszerű ötlet. Ám nem kell érte Amerikáig mennünk!” – vélekedtem hozzászólásomban.

Módosítás dátuma: 2012. április 26. csütörtök, 19:06 Bővebben...
 

A házak építési regulája 1802-ből

E-mail Nyomtatás PDF

A házak építési regulája 1802-ből

A házak építési regulája.

* Turkeve város levéltára. Körözési jegyzőkönyvek X. k. 188. j.

„Bizonyos az, hogy a házi fundusoknak megszaporulásával, valamint a levegő ég öszve szoríttatik, úgy a bátor­talanságnak, a tűznek az egész helység kitétetik és így mind az egészséggel, mind a közbátorsággal ellenkezik ; ne engedtessen tehát a lakosoknak a por­tákat darabonként kivált az elöljárók híre s előre való megtekintése nélkül eladni."

„A királyi parancsolatoknak az a kívánsága, hogy a házak oly karban építtessenek, hogy a katonaság azok­ban kvártélyozhasson, de az egészség és a politia is kívánja, hogy azok ren­desen és csinossan építtessenek, ugyan­azért a lakosok semmi épületet ne te­gyenek az elöljárók híre s tudta nélkül, mert naponként tapasztaltatik, hogy a lakosok házok aljait trágyával — mely­nek gőzölgése veszedelmes — töltik meg ; vigyázók legyenek az elöljárók, hogy az épületek aljai jó és egészséges száraz földdel töltessenek meg oly móddal, hogy az épületnek belső föld­je a külsőnél magosabb legyen."

„Az új fundusok, valamint a districtualis determinatio tartja magistratualis tiszt urak vagy földmérők híre nélkül ne osztassanak, az építendő há­zak egymástól legkevesebbet az épü­leteken kívül 7 ölnyire helyeztessenek, ahol pedig a sűrűség már megvolna, ugyan a magistratualis tiszt uraknak és geometrának közbenjöttével új sor foglaltasson utczának."

Módosítás dátuma: 2012. április 16. hétfő, 12:48 Bővebben...
 

A Kecskeri puszta természetvédelmi terület kultúrtörténeti áttekintése

E-mail Nyomtatás PDF

A Kecskeri puszta természetvédelmi terület kultúrtörténeti áttekintése

történeti-néprajzi tanulmány

A Kárpát-medencét a magyarság tette kultúrtájjá, mai arculatát ezer éven át folyó munkával alakította ki. Bár az előttünk itt élő népek már megkezdték a tájátalakítást, ez nem volt jelentős mértékű, illetve a megtelepedés megszűnésével, ritkulásával a természet visszahódította a művelt területeket. A magyarság a honfoglalás után rövid idővel kialakította államszervezetét és megkezdődött a népesség történeti-táji tagoltságának kialakulása. Ez egyrészt egy spontán folyamat volt, másrészt egy tudatos telepítéspolitika hatása. Ez a megoszlottság azonban nem jelentett éles ellentéteket a különböző csoportok között, sőt egyfajta hungarus-tudat alakult ki a nem magyar anyanyelvű népesség körében is. A nemzet részeit és földrajzi elhelyezkedésüket Kósa László és Filep Antal munkájából ismerhetjük meg.[1][1] Ezek a kulturális különbözőségek egyrészt a földrajzi helyzetből, másrészt emberi okokból következnek. Egy adott terület vizsgálatakor figyelembe kell venni a táj helyi és helyzeti energiáit, valamint meg kell vizsgálni a történeti tényezőket is. A sajátos kultúra kialakulását e két tényező határozza meg.

Módosítás dátuma: 2014. április 29. kedd, 08:34 Bővebben...
 

Körszín kézműves kiállítás és vásár Hortobágyon

E-mail Nyomtatás PDF

Körszín kézműves kiállítás és vásár Hortobágyon

A fotóra kattintva több képet is megtekinthetA Hortobágy pusztáin évszázadokon keresztül az állattartás játszotta a fő szerepet. A pusztán legeltetett hatalmas nyájak, gulyák, ménesek nemcsak hússal, tejjel látták el bőségesen a gazdáikat és pásztoraikat, de a környékbeli mesterembereknek is kiváló alapanyagot szolgáltattak. A pásztortársadalom leginkább vásárokon szerezte be az állattereléshez szükséges munkaeszközeit, ruhadarabjait, s más használati tárgyait. A messze földön ismert hídi vásár elsősorban állatvásár volt. De mint minden vásár, ahol sok ember megfordult, odavonzotta hamar a különféle kézműveseket, iparosokat és kereskedőket is. A vásár forgatagát Béres András így írta le:

„Természetes, hogy a hortobágyi baromvásárnak is velejárója volt a kirakodóvásár, amely a körülkerített vásártéren kívül és a csárda környékén kapott helyet. A várható forgalomnak megfelelően felsorakoztak ott a debreceni kézműves mesterek, a népi ízlés képviselői, a keresletnek megfelelően a szükséglet kielégítői: elsősorban olyan mesterek, akik ruházati cikkekkel látták el a közönséget. Bundavarrók, szűcsök érkeztek Debrecenből, akik felkötős nagybundát, női kisbundát, bekecset vagy ún. köcét árultak. A jellegzetes őszi-téli viseletnek már ilyekor nagy keletje volt. Sátraikban egymás mellett sorakoztak a bundák; cégérük egy rackafarok magas rúdra akasztva hirdette, hogy itt vannak a magyar szűcsök. Egy deszkából kivágott csizma hirdette a csizmadiákat, akik szintén kipakoltak, kis fatető felakasztott szűr jelölte a szűrszabók sátrait, akik a debreceni csizmadiákkal Debrecenből, Böszörményből, de még Derecskéről és Berettyóújfaluból is elhozták készítményeiket a hídi vásárra. A debreceni kalaposok mellett kipakoltak az újvárosi és püspökladányi, nyíregyházi kalaposok. Ilyenkor a pásztor-és különféle parasztkalapoknak egyformán keletje volt. A felpróbált ruhadarabokat másokkal is megnézették, hogy jól áll-e, mert a kereskedő vagy a mester mindegyikről úgy beszélt, mintha ráöntötték volna, ami nem is csoda, mivel neki mind eladó volt. A pásztorok még rá is álltak a kalap tetejére úgy próbálták, vagy fejükre tették, s megkérték cimborájukat, hogy üssenek rá botjukkal, hogyan állja az ütést, mit érez benne az ember. A gubásmesterek elsősorban szegényebb parasztok, különösen cselédek számára árusítottak rövidebb-hosszabb gubákat. A híres debreceni mesterek mellett a matolcsi gubások jöttek szívesen a debreceni és hortobágyi vásárokra, kik mint magyar juh gyapjából dolgozó mesterek készítményükkel meghódították a szegényebb vásári közönséget. A vásári magyar és német szabók különböző igényeknek megfelelő konfekcióruhákat vittek a vásárra a mindenkori divatnak megfelelően. Nagyon érdekes látvány volt, amikor a különböző egyszerű emberek próbálták a ruhákat, feleségük nézte, ellenőrizte, hogy a legmegfelelőbbet sikerüljön választani az eladott állat árából kiszakított összegért, hogy jusson is, maradjon is. A hídi vásárt olyan mesterek keresték fel elsősorban, akinek a készítményei komoly keresletre számítottak. Ezért keresték fel a vásárt a kampókészítők. Balmazújvárosról Szikszai mester vaskampókat hozott, Hajdúböszörményből rézcsengőket készített a hídi vásárra Tiszai Nagy Imre csengőöntő, de híresek voltak rézkampói is, bár azok közül inkább az edelényi mester munkáit kedvelték. Különben a jó somfabotokat Eger környékéről szerezték be az itteni mesterek is. Kolompot az újvárosi mester is árult, de ebben a jolsvai mesterek voltak az igazán keresettek. Pergőtől a harangig minden jószág nyakába való „hangszert” árusítottak, amelyet a pásztorok különösen nagy gonddal és nem kisebb hangzavarral válogattak össze. Nem véletlen a találó mondás sem, hogy „Válogat mint juhász a pergőben”. Az árut körbeguggoló pásztorok órákat eltöltöttek a mester asztala vagy sátra körül, míg végre összepárolták a nyájra, vagy gulyára való hangszerkészletet, amely gazdájának éke, büszkesége lett. A híres debreceni szíjgyárók lószerszámmal, csikóskantárral s minden egyéb a ló fogatolásához, vagy a hátaláshoz szükséges bőrszerszámmal jelentek meg a vásáron. Nem hiányzott készítményeik közül a szépen megmunkált bugyelláris, dohányzacskó sem, de a különböző kocsis- és béresostorok között a gyerekeknek való vásárfia, játékostor sem hiányzott. A kötélverők szerelték fel istránggal, ökörkötéllel a gazdákat, pásztorokat. Ők készítették a pásztorok számára a kifogó, ún. pányvásköteleket, de a szépen díszített kötőfék is kezük munkáját dicsérte. A fésűsmesterek nagyobbára szarufésűket árusítottak, a késesek pedig különböző formájú debreceni csillagos, farvillás késeket kínáltak vevőiknek. Kipakoltak a 30-as években a fazekasok és pipások, és sajátosan formázott, korongolt, mázazott, domborműves, írókázott, festett áruik messze földre elkerültek a közel húszféle debreceni pipával együtt.  De ott voltak a szekerezéshez szükséges alkatrészekkel a kerékgyártók, megjelentek a kádárok, pintérek, kosárfonók, a szitás-rostás mesterek, hogy portékáikkal a vásárlóközönség igényét kielégítsék. Kipakoltak a mézeskalácsosok, gyertyaöntők. A debreceni mézestányér vagy a színes cukrozott tésztából készült huszár volt a legkedvesebb s talán legolcsóbb vásárfia, vásári ajándék. Gyertya pedig mindig kellett a háznál, elállott, s ha hirtelen világítóeszközre volt szükség, otthon is előkaphatták, de hazafelé útközben egy zacskóba fogott gyertyával az úton közlekedő szekeret is kivilágíthatták. Néha megjelent a vásáron a kovács, sőt cigánykovács, aki a lovak gyors vasalását is elvégezte, ha a szükség úgy hozta. De volt ott asztalos, bádogos, lakaktos, üveges, képkeretező, esztergályos, gombkötő és paszományos, vasáros, szappanos, nem utolsó sorban méterárut árusító rőfös, konfekció férfi ruhakereskedő, kendőárus, és még ki tudná felsorolni, hogy hányféle kisebb-nagyobb kereskedő, akik a haszon érdekében többek között a hídi vásárt sem mulasztották el. A rendben felállított sátrak között le-fel hömpölygött a nép, mint megáradt folyó s az egymást túlkiabáló hangzavarban mégis mindenki kiigazodott, mert addig őgyelgett a vevő, míg megtalálta a kedvére való portékát. A különböző sátraknak kialakult rendje volt, s aszerint vagy érkezési sorrendben helyezkedtek el, vagy nyílhúzással döntötték el a helyfoglalás sorrendjét.”

Módosítás dátuma: 2014. április 25. péntek, 07:25 Bővebben...
 


22. oldal / 29

Hirdetés

Partnereink hirdetései:
Hirdetés
www.karpatmedence.net

Névnap

Ma 2024. május 11., szombat, Ferenc napja van. Holnap Pongrác napja lesz.

Belépés

Szavazások

Ön melyik országrészből olvas bennünket?
 

Ki olvas minket

Oldalainkat 9 vendég böngészi